Får vänta ett halvår på Alfakassan: "Tvingats ta lån"

Sonen måste vänta i 25 veckor på besked från Alfakassan. Under tiden tvingas föräldrarna ta lån. "Fruktansvärt dåligt", säger mamman.

Alfakassans tillförordnade kassaföreståndare är självkritisk. "Vi gick in i den här pandemin med alldeles för få anställda", säger Olle Åberg.

Alfakassans tillförordnade kassaföreståndare är självkritisk. "Vi gick in i den här pandemin med alldeles för få anställda", säger Olle Åberg.

Foto: Privat/Jessica Gow/TT

Strängnäs2021-02-25 16:05

Det var i höstas som restaurangen som den 21-årige sonen arbetade på sade upp alla anställda till följd av coronapandemin. Han hade inget annat val än att vända sig till Alfakassan för ersättning.

Men kassan tog god tid på sig med ett besked om huruvida han skulle få ersättning eller inte. Och när han hörde av sig fick han den verkliga kallduschen: Alfakassan meddelade att beskedet skulle dröja länge – troligtvis hela 25 veckor.

– Nu har hans pappa och jag fått lösa det här, så att han kan betala hyra. Men vi kan ju inte försörja honom hur länge som helst. Hans pappa har till och med tvingats ta ett lån för kunna få det att gå ihop. Det är fruktansvärt dåligt, säger mamman uppgivet.

Hur mår din son?

– Han håller modet uppe, men mår inte alls bra av det här.

Alfakassan är den enda a-kassa dit man kan vända sig utan att först ha varit betalande medlem, något som till viss del förklarar varför antalet ansökningar till just Alfakassan mer än fördubblades under förra året. Samtidigt menar Olle Åberg, tillförordnad kassaföreståndare, att Alfakassan hade kunnat vara bättre förberedd vid coronautbrottet.

– Vi gick in i den här pandemin med alldeles för få anställda, det är klart. Nu har vi anställt 100 personer under det senaste året, men det kommer att ta ett till två år innan de är färdiga handläggare. 

Väntetiden för nya ärenden låg under den senaste veckan på mellan 20 och 21 veckor, enligt Olle Åberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!