En ny, vit skylt med blå text som förkunnar att här ligger Strängnäs Färghandel sitter på den tidigare Coloramabutiken intill Fjärrvärmeverket Sevab på Dammgatan i Strängnäs.
Kunderna kommer dock att känna igen sig i butiken och dess utbud, förklarar personalen. Att till exempel kunna fortsätta ha ett stort färgsortiment av varumärket Alcro, som framför allt butikens klientel som är proffsmålare har vant sig vid att arbeta med, är ett av skälen till att Strängnäs Färghandel väljer att gå sin egen väg.
Efter det att Mestergruppen, som tidigare köpt aktiemajoriteten i kedjan Happy Homes, nu även köpt affärskedjan Colorama, blev det aktuellt för dess medlemmar att byta leverantör börja sälja ett annat varumärke, berättar Ulf Sporrong som jobbar i Strängnäs Färghandel.
– Då valde vår ägare, Tony Larsson, att vi skulle bli en fristående butik.
När tidningen besöker färgbutiken en vardagsförmiddag är det ganska lugnt. En kvinna kikar på konstnärsmaterial och en man får hjälp med något i avdelningen för utomhusfärg, när en yrkesmålare kommer in och ska hämta en beställning.
Målaren är välkänd i butiken och han och säljaren Magnus Delfs gör gemensam sak i att försöka besvara frågan om vad Strängnäsborna helst väljer för kulör när de ska måla om hemma.
Efter lite dividerande kommer de fram till att vitt och så kallat Stockholmsvitt är passé. Det som många efterfrågar i dag är brunbeige kulörer och det som kallas greige, alltså någonting mittemellan grått och beige och kanske även åt det gröna hållet.
– Jag upplever att folk har blivit lite modigare i sitt val av kulörer, säger Magnus Delfs, som gillar den pågående trenden med mer färgstarka hem.
– Folk är trötta på allt med krig, och inflation och räntor, och vill ha lite glädje omkring sig, tror han.
På frågan om vad som är Strängnäsbornas favorittapet finns en klar etta på topplistan, säger Magnus och visar tapeten Dahlia Garden i olika färgställningar från svenska Boråstapeter.
Hemmafixandet var redan en gigantisk trend när pandemin bröt ut. Då exploderade branschen, för att sedan drabbas av en rejäl dipp.
Nu tycker i alla fall Magnus Delfs att det verkar som om folk är sugna på att förnya i sina hem igen och att det är ännu mer fokus på att göra saker själv för att spara in på kostnaden för hantverkare. Det märks bland annat på vilka produkter som säljer bra, säger han.
Så kallade non woven-tapeter (papperstapet med inslag av polyester) som är lätta att sätta upp är ett exempel och den relativt nya produkten vinyl-klick-golv, som är förhållandevis lätt att lägga själv och så tunt att man inte behöver höja dörrar, är exempel på det.
Det som en lokal färghandlare med en fysisk butik kan erbjuda sin kunder är att låna hem tapet- eller färgprover och se hur det ser ut i sitt eget ljus, hemma. Det kan skilja sig rejält från upplevelsen i butiken – eller bilder på nätet, berättar Magnus Delfs.
– Det tråkiga är när någon gör det, bara för att skriva upp artikelnumren och sedan beställa tapeterna någon annanstans.
Men ofta kommer kunderna tillbaka, och gärna flera gånger innan de bestämmer sig.
– Många kommer in tre gånger innan de fattar beslut. Vårt jobb är att kunderna ska trivas och känna sig trygga, vi erbjuder service och kunskap, säger Magnus Delfs.