Monica och Hans Zentios långa karriär i bensinbranschen började 1975 då de tog över Essomacken i Barva utanför Eskilstuna.
– När vi började fanns det inte ens tidningar på macken. Det var rena biltillbehör: brytarspetsar, tändstift, olja och vindrutetorkare, berättar Hans.
Den lite ensligt belägna macken i Barva var hårt drabbad av inbrott. Mellan 1975 och 1999, då makarna Zentio lade ner macken, utsattes den för inte mindre än 238 inbrott.
– Jag minns de första inbrotten. Då kunde jag till och med gå in till tjuven och vi satte oss ned och pratade och väntade in polisen. Sedan vart det ju tuffare med yxor och pistoler. Jag grep ingen utan jag höll koll, avvaktade och åkte efter tjuvarna och talade om för polisen vart de tog vägen, säger Hans.
När den nya E20 blev klar 1999 lämnade makarna Zentio macken i Barva. Då hade Hans redan tagit över bensinstationen vid Västervikstorget i hamnen Strängnäs. När torget byggdes om tog han i stället över Uno-X på Eskilstunavägen som senare blev Statoil. Under två år på 90-talet hann familjen även med att driva en mack i Katrineholm.
– Sedan fick vi den här idén att vi skulle bygga här nere i Biskopskvarn, säger Monica.
Statoil var till en början måttligt intresserat av att starta en bensinstation vid motorvägsavfarten i Biskopskvarn.
– De trodde inte på läget. De tyckte att det här bara var råmark. Då bestämde vi oss för att köpa mark själva och bygga macken. Statoil lade ner cisterner och satte upp pumpar, säger Monica.
Försäljningen startade på hösten 2004 redan innan macken var färdigbyggd. Till att börja med gick det trögt, men när byggnaden var klar lossnade försäljningen vid påsken 2005.
– På Skärtorsdagen brakade det löst. Då var det kö från E20 och ner, säger Monica.
Snart skulle fler verksamheter etablera sig i Biskopskvarn. Monica, som var vaksam efter åren på macken i Barva, lade märke till en mystisk bil som stod parkerad bredvid macken.
– Det satt en gubbe i bilen. Man tänkte att han kanske skulle titta när väktarbolaget kommer för tömning av pengar eller nåt sånt där. Jag tog bilnumret. Det var en hyrbil. När bilen stod där nästa dag igen ringde jag polisen. När de kom visade det sig att det var en av cheferna på McDonald's som satt och räknade våra kunder. De skulle till att etablera sig här! säger Monica.
McDonald's har sedan följts av snabbmatskedjan ChopChopAsian Express. Max Hamburgare är också på väg att etablera sig.
Hans drev Statoil på Eskilstunavägen fram till 2012 då dottern Johanna och hennes make Joakim tog över. Hans hade inte möjlighet att fortsätta eftersom bensinbolagets franchiseavtal går ut när man blir pensionär. I år hamnade Monica i samma situation och kunde inte driva Circle K i Biskopskvarn vidare.
– Jag hade skrivit på ett avtal att jag skulle sluta när jag blev 65, men jag ville inte bli pensionär. Vi sa att vi bygger en ny station och jobbar med den så länge vi orkar, säger Monica.
Hon tog kontakt med en bekant som tidigare jobbat på Statoil, men som numera arbetar för EMAB. EMAB är den kedja av fria handlare som har licensrätten för varumärket Gulf i Sverige
I början av maj slutade Monica på Circle K och redan i juni var det smygpremiär för Gulfs helt nybyggda fullservicestation som ligger bara ett stenkast från Circle K. Makarna Zentio har köpt marken av Kilenkrysset och äger denna gång såväl byggnaden som cisternerna i marken och bränslepumparna. Med sig på resan har de även fått några av sina trognaste anställda: Tomas Hofmeijer, Solveig Puranen, Anders Pitkänen och Denice Vega Lidholm.
– Jag jobbar heller för Monica. Det har ju funkat bra där nere så varför skulle det inte funka här, säger Solveig och fortsätter:
– Vi satsar på service. Att man verkligen ser kunden. Att man ser till att kunden får hjälp att få luft i däcken om det behövs. Att man inte säger säger 'nej, det ingår inte min arbetsuppgift'.
Projektets slogan är "så mycket bättre" och vid utformningen av den nya stationen har de försökt att ta tillvara på alla sina erfarenheter. Stationen har bland annat biltvättar och en pump med 102-oktanig bensin. För den tunga trafiken finns diesel, HVO, spolarvätska och AdBlue på egen pump.
– Vi har planer på elladdstolpar och paketutlämning, säger Hans.
Macken har även korv, butiksgjorda bullar och smörgåsar samt en cafédel med internetuppkoppling.
Hur viktig är snabbmaten jämfört med drivmedlet?– Den är ju jätteviktig. Snabbmaten är den stora inkomstkällan, säger Monica.