Fler ska känna att skolorna kan hjälpa

Elever som har det svårt i skolan ska nå målen. Och föräldrarna ska känna att deras barn får det stöd de behöver för att göra det. Det är målet med kommunens nya centrum.

Strängnäs2017-01-18 06:12

Ett nytt centrum för språk och stöd har sjösatts inom Strängnäs kommun. Det är en enhet där elevhälsa, modersmål, studiehandledning och samhällsintroduktion till nyanlända ska samordnas, utvecklas och kvalitetssäkras – allt med syftet att förbättra olika slags stödverksamheter till barn och unga.

Bakgrunden är att kommunens tidigare verksamhet Resurscentrum avvecklades under 2015, och ersattes av en lokal och en central elevhälsa. Exempelvis flyttades ansvaret för skolsköterskorna ut till de olika skolorna; den lokala elevhälsan. Centrala funktioner som flera skolor delar på, exempelvis skolpsykolog, finns inom den centrala elevhälsan.

Den centrala elevhälsan försågs med en samordnare som styrde insatser till olika skolor, men samordnaren hade inte mandat att fatta nödvändiga beslut. Detta har sedermera konstaterats vara en brist – och som ett svar på kritiken inrättas alltså ett centrum för olika stödverksamheter, med en nyanställd verksamhetschef. Den centrala elevhälsan och det språkcentrum som kommunen inrättade 2015 sammanförs nu till en enhet.

Chefen heter Michael Martinsson. Han kom in i skolans värld för drygt 30 år sedan, då som mellanstadielärare. De 25 senaste åren har han dock arbetat som skolledare på olika nivåer.

– Under alla mina år är det elever med olika typer av svårigheter som har intresserat mig och upptagit mycket av mitt engagemang. Som pedagog drivs man ju av tanken på att ungarna ska lyckas, säger han.

Han kommer närmast från en tjänst som chef för barn- och elevhälsan i Tyresö kommun. När han såg att Strängnäs kommun sökte en chef för att arbeta med de frågor han brinner för tvekade han inte att söka.

– Jag har hela tiden bott i Stjärnhov så Strängnäs är ju mer eller mindre på hemmaplan. Jag hade varit i Tyresö i ganska precis fyra år så det kändes att det var en god idé att söka.

Michael Martinssons enhet togs i drift vid årsskiftet men han började sin anställning redan den 1 december. Sedan dess har han varit runt på olika skolor för att ta tempen på de verksamheter som Centrum för språk och stöd framgent ska stötta.

– Just nu är jag ute på lyssnarturné. Jag har inte hunnit träffa alla ännu och kan inte dra några direkta slutsatser, men något som återkommer är att det har varit omorganisationer och hög personalomsättning. Sådant påverkar så klart personalen, säger han.

Han beskriver sin enhet som ett paraply, uppfällt över kommunens grundskolor och gymnasium. Stödet till eleverna kommer inte direkt från Centrum för språk och stöd, det sätts in av rektorerna. Centrets uppgift är att arbeta på en mer övergripande nivå, med utveckling av riktlinjer och rutiner.

– Min förhoppning är att fler vårdnadshavare, elever och medarbetare ska känna att skolorna kan ge det stöd som barnen behöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!