Ny statistik från centrala studiestödsnämnden, CSN, som nyhetsbyrån Newsworthy tagit del av, visar att det fortfarande sker en ökning när det kommer till antalet gymnasielever som skolkar.
För tredje året i rad så ökar antalet elever som skolkar i kommunen. I Strängnäs fick 139 gymnasieelever i kommunen sitt studiebidrag indraget under läsåret 2023/2024 på grund av ogiltig frånvaro, vilket motsvarar 9,2 procent och 44 elever fler än året innan.
Men trots en ökning så har Strängnäs lägst andel skolkare i Sörmland. Bland de övriga kommunerna i länet har 11-24 procent av eleverna fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Den listan toppas av Oxelösund, Nyköping och Flen.
Om en elev har mer än fyra timmars ogiltig frånvaro så kan skolan rapportera det till CSN. När rapporten kommit in stoppas utbetalningen för vidare bedömning om den fortsatt ska vara indragen.
Det är vanligare att elever på fristående gymnasieskolor får sitt studiebidrag indraget än elever på de kommunala skolorna. Men även i detta fall går Strängnäs emot statistiken jämfört med resten av landet. I den kommunala skolan hade 11,2 procent elever ogiltig frånvaro, jämfört med 7,4 procent för friskolorna.
Men när det kommer till skillnaden mellan pojkar och flickor så sticker inte Strängnäs ut. Det är vanligare att pojkar skolkar än att flickor gör det och så har det sett ut under de senaste nio åren i Sverige. Andelen pojkar med indraget studiemedel var 10,9 procent jämfört med 7,4 procent för flickorna under det senaste läsåret i kommunen.
Att allt fler gymnasieelever skolkar beror enligt CSN framför allt på att digitala verktyg gjort det lättare för skolorna att rapportera in frånvaro.
Enligt Skolverket så hanterar även skolorna frånvaron på olika sätt. En del rapporterar in efter fyra timmars skolk, medan andra skolor rapporterar först efter att ett visst antal varningar delats ut. Det har även visat sig att lärare på samma skola kan göra olika bedömningar av vad de anser vara ogiltig frånvaro.
Under pandemin skedde däremot en minskning i hela landet, vilket också syntes i Strängnäs där siffran var på 5,3 procent under läsåret 2020/2021. Förklaringen enligt CSN beror på införandet av distansundervisning.