De vill etablera sig i Strängnäs

Vill du driva krog, karaokebar eller skaldjursrestaurang i Strängnäs? Flera franchiseföretag har visat intresse för att etablera sig i stiftsstaden.

Flera franchiseföretag är intresserade av att etablera sig i Strängnäs.

Flera franchiseföretag är intresserade av att etablera sig i Strängnäs.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Strängnäs2022-04-26 06:43

– Styrkan i en franchise är att man får fördelarna av ett redan färdigt upplägg, samtidigt som man driver verksamheten själv, säger Kristina Uhrgård Perman, vd på konsultföretaget Franchise group nordic AB

Franchiseföretag är en affärsmodell som innebär att man som privatperson, mot en ersättning, får använda ett företags koncept inom sin egen affärsverksamhet. Tanken är att man som företagare ska kunna dra nytta av ett större bolags rykte och kundrelationer, men ändå äga sin egen verksamhet.

Bland de företag som har Strängnäs i kikarsiktet finns tacokedjan Zócalo som kallar sitt matkoncept för "Fresh happy mex", med inspiration från de mexikanska taqueriorna och den fräscha nordkaliforniska matkulturen.

undefined
Kristina Uhrgård Perman är vd för företaget Franchise group nordic AB.

Krogkedjan Shotluckan riktar in sig på, som namnet antyder, att sälja shots-drinkar i alla dess former och stoltserar med att vara Sveriges första och enda renodlade shotbar.

Andra företag som har visat intresse är karaokerestaurangen Sing Sing, restaurangen The avocado show som gör alla maträtter med avokado som den gemensamma nämnaren samt den tyska kedjan Döner kebab.

Om man som privatperson är intresserad av att bli franchisetagare finns det flera saker man bör ha i åtanke, säger Kristina Uhrgård Perman:

– För det första är det klokt att man gör en egen marknadsanalys av staden eller området man är intresserad av att etablera sig i. 

– För det andra är det bra att ha en god relation med företaget man ska samarbeta med. Ett franchisekontrakt sträcker sig ofta över flera år och kräver att man är driven och engagerad.

undefined
Krogföretaget Shotluckan drivs i flera städer i södra och mellersta Sverige med devisen "livet är för kort för drinkar".

Platsen för verksamheten är också viktig för hur väl restaurangen lyckas. Är man nyfiken föreslår Kristina Uhrgård Perman att man hör av sig till franchiseföretaget för en första förutsättningslös kontakt.

– Om man vill ge sig in i en bransch där lokalen är viktig för verksamheten, till exempel en restaurang, bör man också fundera över var man vill etablera sig och vilka förutsättningar lokalen har. Location, location, location. Ett par hundra meter kan göra stor skillnad i hur bra man lyckas. 

Något mer bekanta snabbmatskedjor i Strängnäs är McDonalds och Subway. Trots att båda företagen har verksamheter på Kvartsgatan i Biskopskvarn respektive Hospitalsgatan, är de fortfarande öppna för fler restauranger i stan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!