Projektet innefattar, i sin helhet, drygt 226 kilometer elledningar i Sörmland som behöver förnyas.
Den totala kostnaden uppskattas till cirka 4,5 miljarder kronor, enligt Svenska kraftnäts beräkningar.
En av ledningarna går genom Strängnäs kommun upp till Enköping, och tar då vägen genom det nya ställverket i Åker, sedan vidare norrut över Selaön.
Lo Wichmann säger att uppgraderingen av ledningen på den sträckan kommer att innebära en ökning med 50 procent av överföringskapaciteten.
Varför behövs då detta?
Jo, bland annat för att öka överföringskapaciteten från Norrland där produktionen finns, ner till mellersta Sverige, förklarar Lo Wichmann.
– Det finns en del elintensiv industri som planeras i Sörmland och på Gotland. Om vi inte gjorde det här skulle det vara en flaskhals i elnätet.
Moderniseringen av ledningarna möjliggör också bättre förutsättningar för ny elproduktion via planerade vind- och solkraftsprojekt, berättar Wichmann.
– De här ledningarna begränsar också elhandeln med importen från Finland och exporten mot Danmark och Norge.
De nya ledningarna mellan Åker och Hamra, strax nordost om Enköping, planeras att tas i drift först 2032. Tills dess ska Svenska kraftnät först och främst inventera naturvärden längs den planerade rutten. För allmänheten blir det inte större påverkan än att det då och då passerar "människor i gula västar som kanske tittar ner i marken".
Den riktiga påverkan sker först när projektet lämnas över på entreprenad. Där hoppas Lo Wichmann att det arbetet kan starta några år innan 2030.
– Vår ambition är ju att kunna bygga i samma sträckning. Det finns en del bostäder längs vägen i dag som vi kanske behöver ta hänsyn till för att minska påverkan där. Sen kan det också vara att vi hittar naturvärden som gör att vi måste ändra sträckan.
Den fasen av arbetet kommer dessutom att märkas betydligt mer av allmänheten.
– Det är ett intensivt arbete när man reser stolpar och drar linor. Det är de närmast berörda som kommer att märka mest. Det är några veckors arbete på varje fundament.
För att i så stor mån det går undvika trafikpåverkan över E 20 och järnvägen kommer det mest troligt byggas så kallade korsningsskydd över vägen/spåren. Det innebär att man ställer upp stora nät över infrastrukturen som kan fånga eventuella fallande föremål.
– På så sätt kan man hålla motorvägen öppen så mycket som möjligt. Det är orealistiskt att stänga av motorvägen under längre perioder, det förstår jag också, säger Lo Wichmann.