I helgen är det dags för den 26:e upplagan av Gripendygnet. 85 lag om två till sju ska tävla om vilka som kan åka flest varv på 24 timmar. Starten för tävlingen går klockan 12 på lördagen.
– Det blir absolut folkfest. Många kommer till starten och det är också häftigt att åka ut på natten och se alla köra med lampor på hjälmen, säger säkerhetschef Andreas Bände.
Arrangören FMCK (Frivilliga motorcykelkåren) Strängnäs satsar mer på rena klubblag i år.
– Det brukar vara många mixade lag där de bästa förarna plockas ihop, och tre sådana lag slåss oftast om vinsten. I år är 85 lag anmälda, varav 29 är klubblag, förklarar Andreas Bände som tar emot anmälningarna.
Till damklassen är fem lag registrerade hittills. Därutöver finns det en klass, dakar, för den som vill tävla ensam. I nuläget är 37 åkare anmälda till den.
Gripendygnet 2024 håller som vanligt hus i Hålbyskogen på väg ut mot Vansö.
– På fredag kväll kör vi igång med något som heter prologen. Varje lag skickar ut en förare i laget som får köra en slinga på ungefär 12 minuter. Bästa tid avgör ordning för att välja startled på lördagen, berättar Andreas.
Det kommer åkare från hela Sverige och i år även från Tyskland.
– De tyska deltagarna har ett projekt där de tar hand om ungdomar som hamnat snett och lär dem mecka och åka motorcykel. Det hela brukar avslutas med en tävling som Gripendygnet där man får jobba som ett lag och åstadkomma något tillsammans, säger Andreas Bände.
En del deltagare väcker uppmärksamhet. Jens Byggmark med alpina medaljer från världscuper och VM ska ställa upp med klubblag för första gången.
– Martin Tildemyr som har vunnit nio gånger i dakarklassen är inte anmäld i år, så det finns möjlighet för en ny vinnare. Martin kör nästan lika många varv ensam som lagen gör, säger Andreas.
Som ansvarig för anmälan får han träffa både nervösa åkare som deltar för första gången samt återkommande åkare.
– I kåren är vi ett härligt gäng som hjälper alla genom tävlingen, säger Andreas Bände.
– Enduromäniskor är hjälpsamma och trevliga både i och ur spår. Man hjälper alltid sina medtävlare om någon ramlat eller fått stopp utmed banan och man får tidsavdrag om man stannat och hjälpt någon.
Det krävs mycket förberedelse för helgen.
– För många tävlande är det årets höjdpunkt och de bestämmer nu vem som ska ta starten, köra natt, vad de ska äta och hur de ska sköta depån, berättar Andreas Bände.