– Ett barn som inte går i skolan hamnar efter i både utbildning och social mognad. De vet att de ska gå i skolan, men klarar det inte av olika orsaker, fortsätter Mariefredsbon.
Hemmasittandet är inget som direkt kan kopplas till en dålig familjesituation, enligt henne.
Varför kan det bli så?
– Det är otroligt olika från barn till barn. Det kanske ställs för mycket krav. Mycket handlar även om motivation. Många av dessa barn förstår inte: varför behöver jag lära mig det här.
Utöver det drabbas ofta barn som är känsliga för mycket ljud eller röriga miljöer, och sådana som tycker att det är svårt med strukturer eller avsaknaden av dem.
– Dessa barn blir fruktansvärt trötta av skolan, det är så det börjar. Då orkar man inte gå dit nästa dag.
Även stressreaktioner, ont i magen och huvudvärk är mycket vanliga symtom. Att stanna hemma blir som en skyddsmekanism för att inte bränna ut sig, förklarar hon.
Barn med neuropsykiatriska diagnoser, till exempel autism, är kraftigt överrepresenterade bland hemmasittare, enligt Autism- och aspergerförbundet. Även fast de flesta klarar skolan bra, kan en del av dem har svårt att fungera i en traditionell skolklass, där många barn ingår.
Barn med hemmasittarproblematik behöver extra anpassningar, som att gå i en mindre undervisningsgrupp med noggranna förberedelse inför skoldagen, berättar Birgitta Elvingsson.