Strängnäs kommun + Scania = sant: "Viktig kugge"

Scania och Strängnäs kommun har slutit ett avtal som gör fordonsjätten mer närvarande på Malmby flygfält. Här ska man i första hand bedriva tester av och med självkörande lastbilar. "En viktig kugge i utvecklingen", säger Daniel Frylmark, solution manager.

Daniel Frylmark och Karin Bjelkesjö, solution manager respektive kommunikationsansvarig på Scanias avdelning för självkörande fordon.

Daniel Frylmark och Karin Bjelkesjö, solution manager respektive kommunikationsansvarig på Scanias avdelning för självkörande fordon.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2023-10-27 19:46

Avtalet gäller från och med nu och fram till den 31 december 2026.

Nuvarande arrendatorn Malmby fairground behåller halva delen av flygfältet (den södra) i drygt ett år innan man helt lämnar området.

– Scania har varit här till och från i cirka tio år, men nu går intensiteten upp, säger Pär Jolind, ingenjör.

När tidningen blir inbjuden till flygfältet, vars ursprungliga verksamhet upphörde 2005, finns det självkörande fordon på plats. Vi får åka med de båda testingenjörerna Jörn Haase och Axel Beermann.

De sitter i var sitt fordon och kommunicerar med varandra.

undefined
Kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt och mark- och exploateringschefen Erik Engström från Strängnäs kommun i samtal med Pär Jolind.

Det är Jörn Haase som vid det här specifika tillfället håller händerna borta från ratt och pedaler och låter lastbilen göra jobbet själv (han kallar sig för safety driver) på den cirka 2 400 meter långa flygrakan. Vi når en hastighet av cirka 75 kilometer i timmen.

– Fortare än 80 får en lastbil med släp inte framföras, säger Axel Beermann.

Hur ser en arbetsvecka ut?

– Först planerar man, sen kanske man åker hit en onsdag och testar. Resten av tiden ägnas åt efterarbete.

Hur många gånger har du varit här?

– Kanske 20. Men det blir mer i fortsättningen.

På höger hand i Jörn Haases kupé, där tidningens reporter tagit plats, sitter en arbetsskärm med viktig information lagrad. Den får vi bekanta oss med men inte föreviga.

undefined
Axel Beermann trivs med sitt yrke som testingenjör, oavsett om han håller händerna på eller borta från ratten.

Daniel Frylmark nämner komponenter som kameror, lidar (laser) och radar för att kunna framföra förarlösa fordon.

– Just nu råder det stor brist på chaufförer, dessutom arbetar vi med hållbara transportlösningar, förklarar Daniel Frylmark.

– Den här tekniken används redan i gruvor som ligger lite ensligt till. Där folk inte vill bosätta sig.

Redan nu skulle det vara tekniska möjligt att låta en lastbil med släp på egen hand rulla från Stockholm till Göteborg.

Men det kan dröja så mycket som tio år innan projektet sjösätts.

undefined
Målbilen lyfts med förenade krafter upp på trailern för transport hem till högkvartetet i Södertälje.

– Nuvarande avtal med Scania går att förlänga, säger Erik Engström, mark- och exploateringschef på Strängnäs kommun.

Kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) fick precis som tidningen åka med i en lastbil.

– Det är bra ur ett hållbarhetsperspektiv att en befintlig anläggning kan användas. Vad som händer här är bra för Sverige, för Mälardalen och för Strängnäs, säger Jacob Högfeldt.

Avtalet är värt en miljon kronor per år för kommunen.

undefined
Förarläsa forodn från Scania testas på Malmby flygfält. En verksamhet som tack vare det nya avtalet kommer att utökas.

Tidningen har sökt representanter för Malmby fairground.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!