Fördömer uppdragen: "Så dumt att det liknar ingenting"

Nyligen kunde tidningen avslöja uppdragen som eleverna på Europaskolan utmanades att göra under nollningsperioden. Och nu väcker uppdragen kritik. "Det är så dumt att det liknar ingenting", säger Strängnäsbon Lena Klintberg, som jobbar som utvecklare med fokus på jämställdhet.

Lena Klintberg från Strängnäs arbetar som utvecklare med fokus på jämställdhet inom Eskilstuna kommun. Hon är mycket kritisk mot de uppdrag eleverna på Europaskolan gör under nollningen.

Lena Klintberg från Strängnäs arbetar som utvecklare med fokus på jämställdhet inom Eskilstuna kommun. Hon är mycket kritisk mot de uppdrag eleverna på Europaskolan gör under nollningen.

Foto: Joakim Serrander, Martin Tolén

Strängnäs2020-09-21 07:07

Nyligen kunde tidningen berätta om de uppdrag som eleverna på Europaskolan utmanas att göra under den inledande nollningsperioden.

Några av de värsta och mest poängbelönade uppdragen var att raka "en flygbana" i håret, bada naken från Ångbåtsbryggan, hångla med en årskurs tre-elev, dejta en lärare eller gå på bio utklädd till en katt och säga "mjau" genom hela filmen.

Och uppdragen har fått Strängnäsbon Lena Klintberg, som jobbar som utvecklare med fokus på jämställdhet inom Eskilstuna kommun, att reagera kraftigt.

– Jag blir både ledsen och arg. Att vi i ett modernt samhälle, där vi är upplysta och har vittnat om hur jobbigt det är att komma in i en skola, tillåter det här med initieringsriter för att komma in i en grupp, skolklass eller idrottslag, säger hon.

I sin roll som utvecklare med fokus på jämställdhet inom Eskilstuna kommun har hon kunskap inom ämnet och arbetar dagligen med den här typen av frågor.

– Det verkar som att vuxna inte förstår det här, utan det får bara fortsätta och fortsätta. Det är en norm i att det är okej att kränkas på sin egen skola. Dessutom är barnkonventionen lag i dag och ungdomar under 18 år räknas faktiskt fortfarande som barn. Och det står tydligt att barn ska skyddas från kränkningar och slippa vara med om utsatta situationer. Men på Europaskolan ger man poäng till de som beter sig illa.

Hon poängterar även att bada naken från en ångbåtsbrygga kan handla om sexuellt ofredande och vara straffbart.

– Å ena sidan sägs det att det är frivilligt, men å andra sidan blir det en situation där man uppmanar ungdomar till att: "Gör det här, så blir du en av oss". Vem törs säga nej till det? Det blir som att man tvingas till saker för att få den här kändisstatusen och att vara tuff och ball.

I uppdragen skulle även tjejer belönas med dubbelt så många poäng som killarna om man rakade av en del av håret.

– Det är så dumt att det liknar ingenting. Redan där har man värderat killar och tjejers utseende. Att utseendet är viktigare för tjejer än det är för killar. Man har slagit fast att håret är viktigare för tjejer än för killar.

Men flera elever tycker att "de gör det här frivilligt, det är ingen som tvingas till något". Ska man inte lyssna på dem?

– Då säger jag grattis till de elever som känner så, men jag tror inte att det är så rakt över. Det finns ett tyst krav om att du förväntas göra vissa saker. Men att våga stå emot och vara den som gör det i det här fallet är inte lätt. I stället för sådana här inkilningsriter borde skolorna i Strängnäs jobba med saker som att varje människa har rätt till sin egen kropp och att förebygga våld.

Hur ska samhället bete sig mot det här, anser du?

– Skulle jag se någon predika på torget skulle jag inte bry mig, men skulle jag se någon bada naken så skulle jag reagera, för det är fel. Det handlar om kunskap om könsmaktsordningen, koll på normer och vilka oskrivna regler som gäller. Att våga reagera är en kunskapsfråga, att våga tycka att det är fel, och jag har kunskap. Jag vet att jag kommer låta som den gnälliga kärringen här, men det bygger inte bara på att jag är arg. Det här är kopplat till något som jag vet något om. Jag har både känslor och sakkunskap om det här.

Barnkonventionen

Grundprinciperna inom skolan:

  Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.

  I alla åtgärder som rör barn ska man i första hand beakta vad som bedöms vara barnets bästa.

  Varje barn har rätt att överleva, leva och utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt.

  Barn har rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör dem. När åsikterna beaktas ska man ta hänsyn till barnets ålder och mognad.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!