Mellan torsdagen den 18 maj och söndagen den 21 maj var samtliga tåg mellan Strängnäs och Eskilstuna inställda. Anledningen var att ett ny höghastighetsväxel installerades på spåren vid Härad – den första av sitt slag i hela Sverige.
Installationen är färdig, men det kommer dröja till i höst innan växeln sätts i bruk.
– Vi siktar på att ha den igång till helgen vecka 42, i slutet av oktober. Sen kommer det att ta ett antal veckor till innan den kan växla i den högre hastigheten, säger Per-Eric Metso, projektledare på Trafikverket.
Varför det?
– Vi behöver gå igenom en process för att bevisa att den är säker rent signaltekniskt. Den innehåller lite nya komponenter som måste kontrolleras av Trafikverkets tillsynsavdelning innan vi kör i full fart med den.
I dag måste tågen sänka hastigheten vid växeln från 200 kilometer i timmen till 80 kilometer i timmen. Med den nya höghastighetsväxeln kommer de bara sakta ner till 160 kilometer i timmen.
– Restiden blir 44 sekunder kortare. Det kommer också kännas mjukare när man åker förbi där.
När den nya järnvägstunneln skulle byggas i Strängnäs för några år sen fanns det planer på att lägga in en växel som klarade hastigheter på 130 kilometer i timmen. I och med att den aldrig blev av föll det sig naturligt att Härad skulle få agera testpilot för den nya höghastighetsväxeln.
– Om alla tester går bra, vilket jag räknar med, ska vilket järnvägsprojekt som helst kunna köpa det här sen. Det blir som att köpa en ny byggsats Lego ungefär, säger Per-Eric Metso.