– Före midsommar. Det är vårt mål, säger domprost Christofer Lundgren och beskriver hur de sista pusselbitarna ännu måste falla på plats för att kulturarvet ska kunna visas i den nedre sakristian igen.
Just nu rullar där det digitala bildspel som förklarar vad som hände den 31 juli 2018, när Strängnäs kyrkliga kulturskatt blev världskänd.
Vid den spektakulära kuppen försvann två kronor och ett riksäpple, regalier som nästan utan avbrott funnits i domkyrkan sedan tidigt 1600-tal, då kungaparet begravdes där.
Föremålen, som före stölden värderats till 65 miljoner kronor, dök upp ett halvår senare. Illa tilltygade, i en soptunna i Åkersberga.
En omfattande polisutredning och rättsprocess avslutades med att en 22-åring och en 26-åring fick fängelse för grov stöld och försök till grov stöld.
Först då, för drygt ett år sedan, kunde regalierna flyttas från polisens förvar till Acta konserveringscentrum i Stockholm, tillsammans med de tre regalier som blev kvar i kyrkan men skadades vid kuppen. Ett tidsödande arbete tog vid.
I november i fjol fick tidningen, under stort hemlighetsmakeri, besöka Acta för att granska arbetet. Var regalierna fanns fick då på inga villkor avslöjas. Inte förrän alla säkerhetsarrangemang var klara.
Där är vi alltså nu.
– Regalierna är klara, konstaterar Christofer Lundgren som dock inte avslöjar var de finns i väntan på resan till Strängnäs.
Den nya glasmontern håller högsta säkerhetsklass och har, liksom den tidigare, godkänts av länsstyrelsen. Målet är en säkrare och snyggare utställning, säger domprosten.
Restaureringen har letts av konservator Annmarie Christensson, som vid tidningens besök i vintras var uppenbart förtjust – den tråkiga bakgrunden borträknad – över att få syna de unika föremålen i sömmarna.
– Det är inte ofta man får plocka isär en sådan här, med hundratals smådelar. Ett fantastiskt hantverk av de skickligaste smeder, sa hon medan hon höll i Karl IX:s krona.
De ädla metallerna och emaljen är sköra. Det mesta har gått att åtgärda men vissa veck och bulor har lämnats, för att inte riskera fler skador.
Christofer Lundgren tror dock inte att besökarnas ögon kommer att fastna vid dessa detaljer.
– Det man kommer att se mest är hur föremålen strålar. Så rena och blanka som de är nu har de knappast varit på hundratals år.