Tomas Laustiola är känd från bland annat tv. Han har till exempel haft roller i Tre kronor, Storstad, Jordskott och Hassel.
– Den yngre generationen vet nog inte vem jag är, men jag har livnärt mig som skådespelare i hela mitt yrkesliv.
Numera är han pensionär och sedan tre år boendes på Ringvägen i Sundby park.
I samma portuppgång bor också Therese Levin, som strax före jul fick elen avstängd och sedan i tidningen hänvisade till att de brev där hon skulle ha förvarnats aldrig dök upp.
– Det är ju inte lätt att veta vilken post som är på väg till mig, säger nu grannen Tuomas Laustiola.
Sedan en motorcykelolycka 2015 har han mycket kontakt med sjukvården. Lägg därtill att synen är borta på ena ögat och att han har diabetes.
– Jag kan kola vippen, som han uttrycker saken.
Enligt Tuomas Laustiola har tre kallelser till Mälarsjukhuset, varav två till radiologen, försvunnit spårlöst. Han tolkar det så eftersom fakturor på 400 kronor styck för uteblivna sjukvårdsbesök plötsligt dykt upp i postnedkastet på den översta våningen på Ringvägen 3.
– Jag har försökt att ringa till Mälarsjukhuset men inte lyckats komma fram. Covid-19 tar väl all deras uppmärksamhet nu.
– För mig är det livsviktigt att åka in för skiktröntgen av lungor och skallen. Efter olyckan drabbades jag av en ryggskada och opererade skallen. När jag inte får någon kontakt med radiologen vet jag inte hur jag ska göra. Att ringa 1177 hjälper bara till viss del.
Han tycker att Mälarsjukhuset borde kunna mejla kallelserna i stället.
– Men det får vi inte göra på grund av GDPR, så brev är vad som gäller, poängterar Marie Denander, verksamhetschef på radiologen.
Telefon?
– Nej det är inte möjligt. Vi skriver ut hundratals kallelser varje dag.
Hon kan bekräfta att två kallelser till den berörda patienten gått iväg under senare tid.
– Vi brukar vara ute en månad i förväg, säger Marie Denander.
Hon tolkar det som att Tuomas Laustiola inte fått breven då han inte återkopplat.
– Han är inte den enda som gått miste om en kallelse. Bristande postgång är ett stort bekymmer för oss, det uppstår en massa luckor här, så det han säger kan mycket väl stämma.
Marie Denander kan inte säga om det är Postnord eller något annat distributionsföretag som är skyldigt.
– Jag skulle tro att ett företag delar ut våra kallelser och ett annat kommer med fakturor till patienterna. Patienten är välkommen att höra av sig till mig så kan vi prata om problemet.
Cathrine Mellgren, distributionsområdeschef på Postnord, blir förvånad när hon får kännedom om de missade försändelserna.
– Det låter jättemärkligt. Vi delar ut post på den aktuella adressen fem gånger i veckan.
– Jag har varit i kontakt med den rutinerade brevbäraren som kör i området, och han säger att vi inte haft någon post liggande. Det tråkiga med brev är att de inte går att spåra.
Tidningen har sökt Patrik Allinger, presskontakt på citymail.
Just när artikeln är på väg att bli klar hör Toumas Laustiola av sig igen.
– Jag har pratat med radiologen. Det var ett bra samtal. Nu ska jag kontakta min läkare på vårdcentralen som får skriva en ny remiss. När jag så småningom fått en tid på Mälarsjukhuset lovar de att ringa någon dag i förväg för att försäkra sig om att jag dyker upp.