Stora skillnader i betyg mellan kommunens skolor

Resultatet för de elever som slutat nian i år ser bättre ut än tidigare, men de kommunala ligger fortfarande långt ifrån friskolorna.

Tommy Olsson, grundskolechef i Strängnäs kommun och tidigare svenskalärare, oroar sig över den sjunkande läskunnigheten bland elever över lag, inte specifikt i Strängnäs.

Tommy Olsson, grundskolechef i Strängnäs kommun och tidigare svenskalärare, oroar sig över den sjunkande läskunnigheten bland elever över lag, inte specifikt i Strängnäs.

Foto: Joakim Serrander

Strängnäs2023-06-29 04:45

Av de 245 elever som i år slutade årskurs nio i någon av de kommunala grundskolorna är 81 procent behöriga till gymnasieskolans yrkesprogram. Förra året var andelen behöriga 72 procent.

Om man jämför detta med några av kommunens friskolor ser det ut så här: Europaskolan Rogge 94 procent, Strängnäs Montessori 93,2 procent och Gripsholmsskolan 92 procent.

– Den kommunala skolan har ett stort in- och utflöde av elever under läsåret, vilket ställer stora krav på personalen att arbeta med grupputveckling. Utifrån den förutsättningen är årets resultat anmärkningsvärt tillfredsställande, säger Tommy Olsson som är verksamhetschef för grundskolan.

undefined
Tommy Olsson, grundskolechef i Strängnäs kommun och tidigare svenskalärare, oroar sig över den sjunkande läskunnigheten bland elever över lag, inte specifikt i Strängnäs.

Att vara behörig för ett yrkesprogram innebär att eleven är godkänd i kärnämnena svenska, engelska och matematik och ytterligare fem ämnen. För att bli behörig till ett högskoleförberedande program krävs betyget godkänd i fler ämnen än så, men vilka beror på vilket program det handlar om.

I de tre friskolorna som tidningen har talat med är det en stor andel som är godkända i alla 17 ämnen. På Montessoriskolan är alla som är godkända i kärnämnena också godkända i alla andra ämnen, alltså en andel på 93,2 procent. I Roggeskolan och Gripsholmsskolan är den andelen 87 respektive 84 procent.

undefined
Gripsholmsskolan hade ett genomsnittligt meritvärde på 268,55 i år, jämfört med Roggeskolans 252 och Montessoris 232,3 poäng. Snittet för de kommunala skolorna hamnade på 199.

I de tre kommunala skolorna ser det lite annorlunda ut. I Mariefreds skola är det 65 procent av eleverna som är godkända i alla ämnen, i Paulinska 61 och i Åker 56 procent.

– Det handlar om att elever som till exempel är familjehemsplacerade eller av annan anledning kommer hit i nian ofta har en problematik med sig och kanske inte har godkänt i något enda ämne. Eftersom vi är en så friskoletät kommun blir det bara tre skolor att fördela dessa elever på och det syns i resultatet. De elever vi har haft här sedan förskoleklass går det bättre för, säger Tommy Olsson.

undefined
Åkerskolan, Mariefreds skola och Paulinska skolan är de tre kommunala högstadieskolor som finns i Strängnäs kommun.

På två år har Paulinska skolan höjt sitt genomsnittliga meritvärde från 181 till 218. Genomsnittet för samtliga kommunala grundskolor är 199, av maximala 340. 

– Vi arbetar mycket med att göra eleven mer delaktig i sitt eget lärande och skapar en förståelse för syftet med ämnet och undervisningen, i samarbete med vårdnadshavare, mentorer och studie- och yrkesvägledare.

Tommy Olsson vill göra ett medskick till alla föräldrar:

– Ni är viktiga i era barns liv. Var delaktiga i skolarbetet så att de känner att ni bryr er om resultatet.

undefined
Europaskolan Rogge, Gripsholmsskolan och Strängnäs Montessoriskola är tre av fyra fristående skolor för högstadieelever i kommunen. Den fjärde är Asken, som tidningen sökt utan att få svar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!