På Hotell Bishops arms uppger personalen att det nu för tiden inte är särskilt mycket som stjäls med hem från hotellrummen.
– Det var mer när vi var Hotell Rogge. Då var det en del morgonrockar och handdukar som stals, men i övrigt är det ingenting vi märker av, säger Madelene Fernqvist på hotellet.
De produkter som är vanligast att hotellgäster plockar med sig hem från andra hotell, små förpackningar av schampo och balsam, går inte att stjäla på Bishops arms. Hotellet använder sig av stora schampo- och balsamsbehållare som sitter fastmonterade på väggarna i rummen.
– Det konstigaste jag varit med om var när det stals lakan och allting försvann från ett rum. Jag minns det så väl. Gästerna var ett motorcykelpar från Tyskland. De kanske behövde påslakan när de skulle campa någonstans.
Fler stölder blir det i hotellets restaurangdel.
– Det har blivit en trend att man tar med sig glas hem från utestället där man äter. Barmattor har jag också varit med om att man har stulit.
– På juldagen tog någon en toasits, och det var inte första gången! Det är ju inte helt friskt beteende. Det är väl så; när spriten går in går vettet ur. Det kan ju ha varit ett vad: "Du får tusen spänn om du snor den där toasitsen!".
På Hotell Laurentius är det en sak som sticker ut som det absolut vanligaste stöldgodset:
– Handdukar! Vi är ganska förskonade dock, så för vår del händer det ändå ganska sällan, säger Anna-Carin Dahlberg, som jobbar på hotellet.
Hon har tidigare jobbat på andra hotell runt om i Sverige och säger att just handdukar som är broderade med hotellets logga är extra åtråvärda.
– Vi har ju inga egna lakan och handdukar utan hyr från ett tvätteri, så det är egentligen deras saker som stjäls. I vårt fall är det tvätteriet som får ta den största smällen.
Även en och annan gaffel försvinner när hotellgäster behöver låna med sig bestick till matlådan och glömmer bort vad de lånat.
Det märkligaste Anna-Carin Dahlberg kan minnas var egentligen en annan typ av stöld.
– Det var när en gäst hoppade ut genom fönstret och smet från notan för hotellrummet. Gästen drog på eftermiddagen fast en hotellnatt kvarstod. Men en sådan händelse är väldigt sällsynt.
Flera av hotellen som tidningen pratat med säger att det är svårt att försöka kräva någon ersättning när det stjäls.
– Det går inte att göra någonting åt att saker tas med hem. Oftast står ord mot ord, så det är svårt att bevisa att en gäst har stulit något, säger Anna-Carin Dahlberg och fortsätter:
– Skulle det vara någonting riktigt dyrbart som försvinner tar vi det självklart med kunden. Handlar det till exempel om en tv hade det inte varit acceptabelt.
Låsta gårdshotell lider framförallt av det motsatta problemet: folk glömmer oftare kvar saker än stjäl dem.
– Mobilladdare svarar jag med en gång. Vad de tar med sig hem är klurigare. Det är nog nästan ingen som tar något, säger Anneli Gillisson, personal på Låsta.
På Låsta gårdshotell har de precis som på Bishops arms schampo- och balsamsflaskorna monterade på badrummens väggar. Anneli Gillsson säger att många inte ens använder handdukar.
– En gång stal en person med sig en tv. Men de flesta gäster är ärliga och vill göra rätt för sig.