– Vi fick höra redan i höstas att vi hade sålt bra. Vi var den enda avdelningen som hade lyckats öka omsättningen under 2022, säger Mattias Filander, platschef.
2021 gjorde båtbranschen ett rekordår. 2022 skedde det överlag en viss inbromsning.
Vad har då gjort att marinbutiken i Strängnäs klarat sig så bra?
Till att börja med är de ensamma om att ha satsat på installation av digitala prislappar. Om Seasea byter pris eller inför kampanjpris på någon av varorna i butiken uppdateras det därmed automatiskt.
– Ibland har de kampanjer som bara kan pågå i några dagar. Om man inte har digitala prislappar då så måste man gå runt i butiken och ändra på allting, och så finns risken att man glömmer bort att ändra tillbaka priset när kampanjen är över, säger Mattias Filander.
Mattias Filander säger att det kan verka som en liten grej. Men på ett halvår lägger de runt 40–60 timmar på att bara gå runt och byta prisskyltar.
– Seasea fortsätter att skicka ut prislappar till oss ibland. Då måste jag påminna dem om att det inte behövs.
En annan del av framgången tror Mattias Filander har att göra med att om en kund kommer in med en trasig båtdel ser de alltid till att beställa in två nya sådana, ifall en annan kund skulle komma in i framtiden med samma problem. Dessutom har marknadsföring via sociala medier gett goda resultat.
– Jag tror inte att alla i den här branschen tänker att det är så viktigt. Men man kan se hur stor spridning man får. Jag lägger mest ut annonser på Instagram, och telefonen börjar alltid ringa dagen efter jag lagt upp något där.
Både Mattias Filander och kollegan Patrik Nygren är relativt nya i branschen – Mattias har jobbat på Mälarbåtar i ett och ett halvt år och Patrik drygt ett halvår – vilket varit något av en fördel, enligt Mattias.
– Vi har kunnat komma in med två par fräscha ögon och försöker bara förbättra det vi kan i vår lilla bubbla. Jag har aldrig jobbat i butik förut så jag kommer ju in helt utan bagage, säger han.
I och med deras korta tid i branschen har det därför varit extra kul att ta emot priset, vilket också hjälpt till att sporra arbetet med att ständigt förbättra butiken.
– Både vi och Björn Andersson som äger butiken har en vision av att vi ska vara Mälarens bästa marina. Inte att vi ska vara störst, utan att vi ska ha det mesta. Man ska kunna åka hit och hitta det man behöver.