Betygen på de kommunala grundskolorna har legat på en låg nivå i flera år. När nya preliminära siffror för nuvarande läsår presenteras under tisdagen syns ingen förbättring. Tvärtom.
Framför allt niornas resultat har rasat. Bara 57 procent av eleverna klarade sig utan ett underkänt ämne i år, två procent färre än förra året. Då låg rikssnittet på 76 procent – för i år finns ännu inga jämförbara siffror.
Även gymnasiebehörigheten har dalat. I år är bara 72 procent av niorna behöriga till att plugga vidare, förra året låg siffran på knappt 78 procent.
Framför allt pojkarna har tappat sedan förra året, enligt Tommy Olsson. Hur det kan komma sig har han inga definitiva svar på, siffrorna är färska och har inte hunnit analyseras ännu. Men han tror att de kan ha drabbats extra hårt av högstadiernas distansundervisning.
Sexornas betyg har samtidigt fastnat på en låg nivå där nästan varannan elev får underkänt i minst ett ämne.
Varför betygen är så låga kan Kenneth Larsson (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, inte förklara.
– Det svaret är vi skyldiga, säger han och påpekar samtidigt att inte heller friskolorna i kommunen presterar på en absolut toppnivå.
Är kommunen på rätt väg?
– Det är svårt att se det i siffrorna, det må erkännas. Men jag ser ändå att vi har mycket aktiviteter på gång och vi ser goda tankar som syns till exempel i siffrorna i Åker.
Åkerskolan är en av två skolor som har lyckats förbättra resultaten avsevärt sedan förra året.
Kenneth Larsson berättar att utbildningskontoret har börjat med en stor satsning på läsförståelse, att man ska prioritera skolfrånvaro i ett liknande projekt och att det nu finns nya samarbeten med till exempel socialkontoret.
Han är inte är nöjd med årets resultat, men ändå optimistisk:
– Vi är vid vändpunkten. De åtgärder och tillskott som vi nu har infört kommer att ge resultat i närtid.
Det sa din företrädare Maria Ehrnfelt också för ett år sedan.
– Det hade jag nog också sagt då. Men med förutsättningarna i vintras, distansundervisning och sjukfrånvaro, var det som att trycka på pausknappen. Det har varit ett tufft år och det kunde ingen förutspå.
Behöver skolan mer pengar?
– Mer resurser i sig är inte lösningen. Det som måste till är nya metoder och arbetssätt. Kräver de mer resurser får vi titta på det då.