Har sy- och träslöjd någon framtid i högstadiet?
– Slöjdämnena har absolut en framtid. Forskning visar att slöjd öppnar dörrar för kreativt lärande, och det har man nytta av även i andra ämnen.
Hur ser du på synpunkten att det är viktigare att elever lär sig datorprogrammering i stället för att slöjda knivar?
– Jag tycker inte att det behöver vara en motsatsställning. Det skriks efter kreativitet på arbetsmarknaden, även då inom arbeten som handlar om dataprogrammering, och slöjden är en viktig del i att lära sig att arbeta kreativt.
Vad har du personligen för relation till slöjd?
– Det var inte så att jag gick till skolan med ett leende på läpparna när det var slöjd på schemat, om man säger så. Just därför tror jag att slöjden var viktig för mig. Skolan handlar inte bara om att göra saker man tycker är roliga.
Vad tycker du om att eleverna på Åkerskolan deltar i smörknivsupproret?
– Jag älskar när eleverna tar plats i skoldebatten, så jag tycker att det är jättebra!