Glada miner på Vårfruberga friskola trots coronavirus

Friskolans första år kan inte firas på det sätt som ledning, personal, elever och säkert föräldrar sett framför sig i juni. Men coronaviruset tar inte udden av den glädje och stolthet Vårfruberga friskola känner för det prickfria resultatet efter Skolinspektionens kontroll.

Monica Aspe med 10-åriga Daniel Norling som flyttade till Fogdön från Stockholmstrakten för tre månader sedan, och 9-åriga Alicia Kavander som började på skolan i Fogdö redan i förskoleåldern.

Monica Aspe med 10-åriga Daniel Norling som flyttade till Fogdön från Stockholmstrakten för tre månader sedan, och 9-åriga Alicia Kavander som började på skolan i Fogdö redan i förskoleåldern.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs2020-05-07 04:45

Första läsåret närmar sig sitt slut för Vårfruberga friskola på Fogdön, som i dagsläget har omkring 120 barn och ett 20-tal anställda i förskola, förskoleklass, årskurserna 1–3 samt fritids.

Den fristående verksamheten tog vid där kommunala Fogdö skola slutade, och största delen av såväl elever som personal följde med till den nya huvudmannen.

– Personalen har varit en enorm trygghet för mig det här året, säger rektor Monica Aspe – som också vill ge personalen hela äran för det anmärkningsfria resultat som skolan fick när Skolinspektionen i mars gjorde sin förstagångstillsyn av verksamheten.

Förstagångstillsyn är något som görs fem–sju månader efter att en ny skolverksamhet startat. Skolinspektionen vill då kontrollera att skolan arbetar på det sätt som beskrevs inför tillståndet att starta, och ge den nyetablerade skolhuvudmannen möjlighet till råd och vägledning tidigt i verksamhetens uppbyggnad.

Denna tillsyn omfattar samma områden som en regelbunden tillsyn – den större granskning som Skolinspektionen gör av alla kommunala och fristående huvudmän med jämna mellanrum, i Strängnäs kommun senast 2016–2017 – men anpassas efter att skolan nyligen startat sin verksamhet.

– Vi hade två inspektörer på plats i två dagar, och de visade inte med en min vad de tyckte. Jag sa till personalen att om vi får något nedslag så är det för barnens bästa. När de var klara sa en av herrarna "ja, men då är vi färdiga och jag har inga invändningar". Jag vågade inte tro att det var så men sen kom ju beslutet, säger Monica Aspe.

"Det har vid tillsynen inte framkommit annat än att skolenheten och huvudmannen uppfyller författningarnas krav inom de områden som granskats", står det i beslutet från förra veckan.

– Vi är jätteglada och stolta. Det visar verkligen att vi är på rätt väg, säger rektorn.

Coronaviruset har gjort den första vårterminen minst sagt speciell. Några konstaterade fall av smitta finns inte på skolan, enligt Monica Aspe, men frånvaron har varit hög.

– Vecka 12 var den som högst, då var 50 barn borta från förskolan, 26 från skolan och en del personal. Då det var så många barn frånvarande fick vi ändå ihop verksamheten. Vecka 14 blev riktigt tuff med fem ur skolpersonalen hemma. Då fick jag kliva i mina gamla lärartofflor igen och försöka undervisa, berättar Monica Aspe, som fört veckostatistik sedan början av mars och lagt tid på att kontinuerligt uppdatera vårdnadshavarna om läget via skolans app och sociala medier.

Den läsmorfar, läsmormor och pensionerade lärare som tagits in för att hjälpa elever i behov av särskilt stöd har inte kunnat vara på skolan, då deras åldrar gör dem till riskgrupp för viruset. Studenter från barnskötarutbildningen har också uteblivit. Städrutiner har gjorts om, idrotten hålls utomhus och barnen serveras mat i stället för att få ta för sig av buffén på egen hand.

En annan följd av coronaviruset är att föräldrar och andra anhöriga inte får delta på skolavslutningen fredagen den 12 juni.

– Från början skulle vi ha haft avslutning i kyrkan på torsdagskvällen, men det fick vi ändra. Vi kommer i stället ha en gemensam skolavslutning på skolgården, som vi planerar att filma så att alla föräldrar kan ta del av den på så sätt, säger Monica Aspe.

Skolinspektionens tillsyn

Skolinspektionens förstagångstillsyn av Vårfruberga friskola omfattar följande områden:

Undervisning och lärande, extra anpassningar och särskilt stöd, bedömning och betygssättning, grundläggande förutsättningar för skolenheten, styrning och utveckling av verksamheten, förutsättningar för utbildningen samt styrning och utveckling av utbildningen. Trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling är ett annat område, likaså ägar- och ledningsprövning samt ekonomiska förutsättningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!