– Det gjorde vi. När det gäller så kallade blå gator är det kommunen som bestämmer, säger Marie Christensson, marknadschef på Eskilstuna Strängnäs energi och miljö (Esem).
Det var i mitten av förra veckan som ett flera övergångsställen färgades i blått, grönt, ljusbrunt, lila, svart samt grått (i något fall ytterligare två kulörer).
"Ytterst olämpligt" och "slöseri med skattepengar", löd två av kommentarerna.
Målningen skedde bland annat vid Resecentrum, på Nygatan vid kommunhuset och på Storgatan vid Källparken.
Men så länge de vita (i vissa fall grå) stegen finns kvar är det inga problem.
Åtminstone inte på kommunala gator.
– Nej i det här fallet valde vi noga ut blå gator, och då bestämmer kommunen, säger Marie Christensson.
Något som Felicia Danielsson på Trafikverkets pressavdelning skriver under på.
– I den nationella vägdatabasen delas vägarna upp i grönt för privat, rött för statligt samt blå för kommunalt. Över de blå gatorna har därmed kommunerna rådighet.
Vidare hänvisar Felicia Danielsson till VGU, Vägar och gators utformning, när det gäller själva färgsättningen
– Viktigast är att alla vita streck finns kvar och framför allt att ett trafikmärke markerar att här finns ett övergångsställe. Att det målas i andra färger mellan de vita stegen är mindre viktigt.
Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen, skriver i ett mejl till tidningen:
– Hur reglerna i vägmärkesförordningen tillämpas och med vilket stöd är upp till den aktuella väghållaren att påvisa. I det här fallet kanske kommunen.
Josefin Krakowski, avfallsstrateg hos Strängnäs kommun, har haft en sittning med Esem om projektet.
– Vi tog sedan upp frågan med kommunens trafikgrupp som inte hade några invändningar, berättar hon.
De poliser tidningen pratat med har inte sett några direkta fel med färgglada övergångsställen i centrala Strängnäs.
– Polisen hade inga invändningar, meddelar Lisa Ålund, marknadsanalytiker på Esem som bekräftar att bolaget hade fått klartecken från både Transportstyrelsen och Trafikverket innan Strängnäs kommun kopplades in.
De olika färgerna ska påminna medborgarna om att ta hand om sitt avfall, och framför allt sortera det. Kampanjen som lanserades i samband med Skräpplockardagen finansieras av Esem:s eventbudget.
Fredrik Malmberg på Esem tror att de nya färgerna kommer att bestå i cirka två månader, och att kampanjen mycket väl kan återkomma.