I måndags eftermiddag stängdes Finningevägen mellan Markörvägen och Södertäljevägen av helt för biltrafik.
– Det hade vi inte räknat med, säger Vilhelmiina Walldén på OKQ8 som får medhåll av Sofia Bodner, ny platschef på Möller bil, bensinstationens närmaste granne.
I och med att gatan stängts av ovanför rondellen måste kunder till OK Q8 och bifirman ta en lång omväg via Vallbyvägen och Finningevägens övre del. Även lokalbussen till Finningeområdet har fått en delvis ny sträckning med en temporär hållplats.
– Visst blir det omständligt, säger Sofia Bonder, som tillägger:
– Men OKQ8 drabbas säkert mycket värre.
Vilka problem ser du för Möller bils del?
– Det är väldigt irriterande för folk som måste åka runt. Kunder som kommer hit för att provköra bilar får nu mycket längre ut till motorvägen. Det innebär högre bensinkostnader. Firman ligger redan undanskymd, och det här gör så klart inte saken bättre.
Även under några veckor på försommaren uppstod det trafikstörningar på Finningevägen sedan Sevabs entreprenör Svevia grävt en grop inför kommande ledningsbyte.
– Då var det enkelriktat, man kunde ändå passera gropen åt ena hållet, säger Sofia Bodner.
Hon säger sig ha blivit överraskad när gatan grävdes upp igen och trafiken hänvisades till Vallbyvägen i stället.
– Jag trodde nog att jobbet var klart, men jag kanske inte är så bra uppdaterad eftersom jag är ny på min tjänst.
Grannen Vilhelmiina Walldén:
– Under en treveckorsperiod tilläts bilarna köra uppåt men inte neråt förbi gropen. Men det räckte för att vår försäljning skulle minska. I juli gick det åter bra men nu märker vi direkt att siffrorna sjunker igen. Och så här ska det tydligen hålla på till den 27 september.
Hur mycket tappar ni?
– Det går vi inte ut med. Men jag gör en avstämning med min närmaste chef varje fredag.
Hon märker att de kunder som gjort spontanköp av till exempel kaffe och cigaretter men även de som ska tanka väljer andra alternativ. Speciellt på morgonen på väg till jobbet.
– Även under luncherna är det mindre rush än vanligt. Vi har fått tid över för att städa tvätthallar och göra inventeringar.
Hur reagerar kunderna?
– Nästan alla frågar hur länge det ska pågå. Fast hittills har ingen varit arg på oss.