Det var vid fyratiden på tisdagseftermiddagen som en brand bröt ut vid byggplatsen för den nya järnvägstunneln i Strängnäs. Sprängmattor hade fattat eld i samband med att NCC genomförde en förberedande sprängning vid västra tunnelmynningen nära avfallsanläggningen på Kvittenvägen.
Sprängmattor används som en säkerhetsåtgärd vid sprängningar för att material inte ska flyga i luften, och vid användningen bildas värme och energi som kapslas in av mattorna.
Det blev en kraftig värmeutveckling som gjorde att det antände. Man täcker för att skydda mot stenskvätt så den energi och värme som bildas kommer inte ut någonstans. Man får anpassa det där, men ibland blir det för varmt, säger Per Ahlénius, projektledare för utbyggnaden av järnvägen på Trafikverket.
Sprängmattorna som användes var tillverkade av gamla lastbilsdäck vilket innebar att en tjock, illaluktande rök spred sig från platsen. Med hjälp av vinden drog röken snabbt in över Strängnäs centrum, och allmänheten uppmanades att hålla sig inne.
– Om man är utsatt för röken ska man stänga dörrar och fönster, sade Camilla Dahlén, räddningschef i Strängnäs kommun.
Branden var svårsläckt, men räddningstjänsten ansåg att den var under kontroll vid 18-tiden på tisdagen.
Vi täcker med grus för att kväva elden, sade Thomas Burman, räddningsledare vid branden.
Efter ett par timmar hade röken börjat avta och strax innan klockan 21.00 var branden helt släckt. Räddningstjänsten räknade dock med att det skulle fortsätta ryka ett tag till.
– Det kommer troligtvis att fortsätta ryka över natten, men rökutvecklingen är väldigt liten, sade Thomas Burman.
Så länge röklukten finns kvar i luften håller räddningstjänsten fast vid sin rekommendation om att allmänheten ska undvika röken.
Gummibrand efter sprängolycka
Sprängmattor fattade eld vid tågtunnelbygget i Strängnäs på tisdagen. Rökutvecklingen blev kraftig och Strängnäsborna uppmanades att stanna inne.
Brand Kvittenområdet
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!