Han är kritisk till vård-app: "Stressande för kunder"

Gunnar Degerman, som har hemtjänst, anser att kommunen har fel fokus när den nu inför digitala lösningar inom vård och omsorg. "Man ska mäta men tänker inte på vem man är till för."

Gunnar Degerman.

Gunnar Degerman.

Foto: Anna Hübsch

Strängnäs2021-09-18 06:30

Gunnar Degerman, 85 år, har Parkinsons sjukdom och får hjälp av hemtjänst. Nu är han orolig för hur det ska bli när kommunens nya digitala lösningar inom vård och omsorg införs.

– När jag har hemtjänsten hos mig skulle jag bli förbannat stressad om de ska blippa på en app. Det är verkligen stressande både för personal och kunder om personalen ska fylla i appen att "nu har duschtiden tagit slut" eller att personalen är stressad när vi är på promenad.

Han fortsätter:

– Jag kritiserar grundtanken att man ska kontrollera personalen. Kommunen är egentligen inte intresserad av verksamhetsmålen enligt lagstiftningen för de går inte att mäta. Kommunen ska mäta men tänker inte på vem man är till för.

Gunnar Degerman hänvisar till Socialtjänstlagen där det står att "socialtjänstens omsorg om äldre ska inriktas på att äldre personer får leva ett värdigt liv och känna välbefinnande".

– Kommunen följer inte en utvärdering av socialtjänstens innehåll utan följer hur man ska klara omsorgen så billigt som möjligt. 

Gunnar skulle vilja att mjukare värden räknades.

– Som att "det var bra att du stannade kvar och pratade med brukaren som var ledsen”. Det är så viktigt med relationer. Man måste få lära känna varandra när man släpper in någon i hemmet och det går inte att mäta och blippa på en app.

Gunnar Degerman har tidigare arbetat på Sveriges Pensionärsförbunds, SPF:s, förbundskansli som expert på äldrepolitik och har förut även suttit i Socialstyrelsens äldreråd. Han tänker på de brukare som inte har möjlighet att själva ifrågasätta hur hemtjänsten ska fungera efter digitaliseringen.

– Jag känner ett ansvar för jag har fortfarande förmågorna kvar.

Gunnar Degerman tar också upp Tillitsdelegationen, som var utsedd av regeringen och aktiv mellan 2016–2020. Tillitsdelegationen hade som uppgift att sprida kunskap om hur statliga myndigheter kan utveckla en mer tillitsbaserad styrning i sina egna verksamheter. En av delegationens vägledande principer är att myndigheter ska ha medborgarfokus och sätta medborgaren och brukarens upplevelse samt kunskap i fokus.

– Det som förvånar mig är att det inte verkar som att det är någon hög tjänsteman eller politiker i Strängnäs som känner till Tillitsdelegationen. Tillitsbaserad styrning är något som förklaras väl på Sveriges Kommuners och Regioners hemsida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!