Sämre betyg till "pandemielever" – extra skola på gång

Var det svårt att hänga med i fjärrundervisningen? Strängnäsungdomar som inte klarade gymnasiet under pandemin kommer att erbjudas mer undervisning.

Att framför allt gymnasieelever på högskoleförberedande program har påverkats negativt av coronapandemin visar sig i betygsstatistiken. Ett nytt projekt, som samordnas av RAR Sörmland och finansieras av Europeiska socialfonden, ger ungdomar möjlighet att läsa upp betyg som saknas.

Att framför allt gymnasieelever på högskoleförberedande program har påverkats negativt av coronapandemin visar sig i betygsstatistiken. Ett nytt projekt, som samordnas av RAR Sörmland och finansieras av Europeiska socialfonden, ger ungdomar möjlighet att läsa upp betyg som saknas.

Foto: Martina Holmberg / TT

Strängnäs2022-03-07 04:43

Coronapandemins effekter har påverkat nästan halva gymnasietiden för de elever som gick ut 2021. Och det visar sig i elevernas betyg.

– Vi behöver erbjuda extra utbildning, både till de två årskullar som vi redan har släppt ut och till de som går ut nu till våren, säger Daniel Moberg, rektor för Thomasgymnasiet.

Betygsutvecklingen tas upp i barn- och utbildningsnämndens årsrapport. Av den framgår att 72 procent av eleverna på Thomasgymnasiets nationella program uppnådde gymnasieexamen 2021, vilket är 8 procent lägre än året innan.

Strängnäs kommun deltar, precis som övriga sörmländska kommuner, i projektet React EU ung comeback. Syftet är att lindra arbetslöshet och utanförskap i pandemins spår. Ungdomar som, sedan pandemiklassificeringen den 11 mars 2020, fått sämre förutsättningar att klara gymnasiet är målgruppen.

– Vi kartlägger nu orsakerna till att de inte klarat alla ämnen för examen, för att sedan sätta ihop ett program som leder till studier eller annan sysselsättning, säger kommunens ena projektledare Michaela Paul.

Den 1 april drar projektet igång med aktiviteter. Inledningsvis kommer ungdomar som saknar ett eller två betyg för att få gymnasieexamen att erbjudas möjlighet att läsa upp dessa. Hur många ungdomar det handlar om är ännu inte klart.

Kommunen ska också upprätta rutiner som gör att gymnasielever inte ska påverkas i samma grad om en liknande situation uppstår på nytt, berättar Daniel Moberg.

Eleverna som gick yrkesförberedande program har i genomsnitt klarat sig bättre än de som gått ett högskoleförberedande program, enligt nämndens årsrapport. Tendensen syns också i Skolverkets statistik.

– Många av yrkeseleverna har kunnat vara ute på APL (arbetsplatsförlagt lärande, redaktionens anmärkning) trots pandemin. Det, och prioriteringen av vilka elever som skulle vara i skolan för undervisning, är det som gör att det ser okej ut, säger Daniel Moberg.

Fjolårets betygsresultat gör att barn- och utbildningsnämnden inte klarar sitt mål att "alla gymnasieelever uppnår gymnasieexamen". Inte heller målet "alla grundskoleelever uppnår gymnasiebehörighet" får grönt.

Av eleverna som gick ut årskurs 9 vårterminen 2021, var det 73 procent som uppnådde behörighet till gymnasiet. Rapporten visar att det av kommunens tre högstadieskolor är Åkerskolan som har den högsta gymnasiebehörigheten – 88 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!