På Gyllenhjelmsgatan i den gamla delen av Strängnäs har Charlotte Breyer sitt kontor. Hon och hennes sju anställda arbetar för fullt med att hitta annonsörer och kunder till nästa upplaga av Studenthäftet som kommer ut till höstterminen 2015. Häftet består av studenterbjudanden och delas ut till kårernas medlemmar i ett tjugotal studentstäder runt om i Sverige. Varje högskola har sitt eget häfte.
– Vi säljer marknadsföring. Vi har två konkurrenter, Mecenat och Studentkortet. Båda är jättestora. Men vi siktar på att vara mer lokala och har mycket erbjudanden från till exempel kaféer och butiker som ligger nära högskolan, säger Charlotte Breyer.
Studenthäftet grundades våren 2013. Efter ett halvår fick hon ett brev från en av konkurrenternas jurister som tyckte att hon skulle hålla en lägre profil. Men Charlotte Breyer backade inte undan.
– Jag ser det som en bekräftelse på att vi redan, efter bara sex månader, var en konkurrent att räkna med.
Vägen till Studenthäftets födelse började när hon jobbade som mediesäljare på ett företag i Eskilstuna. En del av företagets kunder ville synas för studenter och annonserade på en särskild webbsida, men Charlotte Breyer tyckte inte att sidan marknadsfördes tillräckligt. Hon ville utveckla och förbättra den så att kunderna skulle synas mer. Men chefen var inte intresserad av att höra hennes förslag.
– Det kändes inte rätt mot kunderna att vi inte gjorde vad vi kunde, säger Charlotte Breyer.
Hon sade upp sig och reste till USA och Tyskland för att plugga och jobba. Men som student som inte visste så mycket om den nya staden hon bodde i kände hon ännu mer att hon behövde få veta vilka lokala erbjudanden som fanns. Vilket gym hade bäst priser, och vilka vårdcentraler finns det?
När Charlotte Breyer återvände till Sverige bestämde hon sig för att lösa flera problem i en smäll. Hon ville börja samarbeta med studentkårer för att nå ut med företagens erbjudanden till studenter, och samtidigt gynna studentkårerna. Lösningen blev unika erbjudanden för de studenter som väljer att gå med i kåren eller utvalda linjeföreningar.
– Jag samarbetade med studenter på Mälardalens högskola för att ta reda på i vilket format erbjudanden skulle finnas. De tyckte att ett häfte var bättre än ett plastkort, säger Charlotte Breyer.
Och på den vägen är det. Det första studenthäftet kom ut hösten 2013 till kårmedlemmar på Mälardalens högskola. Därefter inledde hon samarbeten med Uppsala, Södertörn, KTH, Stockholm, Linköping och Norrköping. Till en början gjorde Charlotte Breyer det mesta av arbetet själv, men snart började hon anställa folk. Det första kontoret blev för litet och i våras flyttade Studenthäftet in i den nya lokalen.
– Vi har även ett kontor i Stockholm, där är jag ibland. Där finns även tillgång till konferensrum. Men Strängnäs är ett bra ställe att utgå ifrån. Det är nära till flera högskolestäder, lite mittemellan, säger hon.
Sedan hösten 2014 ger Studenthäftet även ut ett gratismagasin på högskolorna. Supero riktar sig till studenter och handlar om studier och karriär. Men det är själva häftet som är den primära verksamheten, och enligt Charlotte Breyer finns det fortfarande plats att växa.
– Vi vill etablera oss på samtliga högskolor och universitet i Sverige. Vi måste bara hitta flera duktiga mediesäljare, säger hon.
Därefter har hon siktet inställt på Tyskland. Det långsiktiga målet är att etablera sig där.
– Det kommer alltid att finnas studenter som är intresserade av erbjudanden, säger Charlotte Breyer.