Det var i samband med lördagens stiftsfest som Torvald Johansson fick utmärkelsen Årets Strängnässtiftare. Förutom för sin kärlek till platsen där han verkar löd motiveringen "För sällsport konstfärdigt katedralmusicerande av högsta klass".
– Det var ytterst hemligt innan. Jag blev mycket överraskad och sedan glad. Det var i slutet av gudstjänsten, jag var beredd att börja med sista psalmen men då kallade biskopen fram mig, berättar Torvald Johansson.
Torvald Johansson fick diplom, plakett och blombukett.
– Och så är det äran. Jag tror att jag fick utmärkelsen för att jag har varit här så länge, i 43 år.
Det var år 1970 som Torvald Johansson började gå och lära sig spela orgel hos sin företrädare i domkyrkan. Torvald Johansson studerade sedan på Musikhögskolan i Stockholm i fyra år innan han tillträdde som kyrkomusiker i domkyrkoförsamlingen 1980. Under sina år i församlingen har han bland annat varit med på ungefär 80 präst- och diakonvigningar.
Vilka höjdpunkter ser du under din tid i församlingen?
– Jag har varit med och organiserat två orgeltävlingar. 1978 var jag med i bakgrunden och sedan 1991 när domkyrkan firade 700 år. Sedan den stora konserten när jag fick leda Verdis Requiem med Strängnäs och Eskilstunas Oratoriekörer, Ars Musica-kören och Eskilstuna Orkesterförening. På senare tid de uruppföranden vi har gjort med Olle Lindbergs musik, nu senast den 6 juni. Det var högtidligt med bland andra kungaparet, talmannen och statsministern närvarande.
Har du något favoritstycke eller verk?
– Tonsättaren César Franck. Hans orgelmusik var en av anledningarna till att jag blev organist. Hösten 2022 framförde jag tre konserter med hans samtliga verk.
Varför har du stannat hela ditt yrkesliv (vid årsskiftet går han i pension) på samma arbetsplats?
– Ska man flytta ska man flytta till någonting som man tror är bättre och det har jag inte hittat. Så enkelt är det.
Hur är det att ha domkyrkan som arbetsplats?
– Man är privilegierad med denna katedral. Det är en förmån att få vara här. Själva rummet ger en sådan inspiration med bland annat altartavlan och medeltida målningar. Man kan gå här hur många år som helst och hela tiden upptäcka nya saker. Men det finns också ett ansvar med att arbeta i domkyrkan. Domkyrkan och livet där ska fungera som en förebild och inspiration för församlingarna i stiftet.
Vilken är din höjdpunkt under kyrkoåret?
– Fastan för musiken under fastan kan gripa tag i en. Vår uppgift är att skildra kyrkoårets skillnader genom musiken.
Tidningen har också frågat domprost Christofer Lundgren vad Torvald Johansson betyder för musiken i domkyrkoförsamlingen:
– Torvalds betydelse för musiken i domkyrkan kan inte överskattas. I 43 år, varav 21 år som domkyrkoorganist, har han med hög musikalisk kompetens och känsla för gudstjänstens inneboende mening berikat församlingen. När Torvald spelar psalmer så tolkar han deras innehåll, framför allt i preludierna, såväl tematiskt som känslomässigt.
Christofer Lundgren fortsätter:
– Det är lätt att sjunga med när Torvald spelar. Han är en skicklig organist när det gäller komponerad orgelmusik, Bach, César Franck, Messiaen med flera, men också en mycket duktig improvisatör. Han har lett Oratoriekören sedan 1980, och det är en bedrift att i en så liten stad som Strängnäs kunna ha en kör på den nivå som Oratoriekören är.