”Han har aldrig blivit felbehandlad på något sätt”

Bilfirman Arver anser inte att de handlat orätt mot Kjell Hagen.
– Vissa fel har inte gått att hitta, säger Magnus Norberg, platschef på Arver i Eskilstuna och Strängnäs.

Strängnäs2009-04-09 06:30

Att Kjell Hagen ska ha behövt ta sin bil till verkstaden över 35 gånger är inte sant, enligt Magnus Norberg. I stället ska han ha lämnat in den 15 gånger för genomgång, varav sex gånger på grund av fel.

En del av de fel som han har anmält har verkstadspersonalen inte kunnat återupprepa när bilen kommit in.

– Vi har haft tekniker från Volkswagen Sverige här, och felen finns inte i datorns felminne. Inte heller när vi försökt provocera fram dem har vi hittat något. Men de fel som vi funnit har vi naturligtvis åtgärdat, säger han.

Häva köpet

Arver har tre gånger på sig att avhjälpa ett och samma fel. Lyckas de inte kan kunden häva köpet. Det här blir alltså tredje gången som Kjell Hagens bil lämnas in för en trasig avgasåterföringsventil.

Vad händer om ventilen går sönder igen?

– Då får vi ta en diskussion med VAG igen och få dem att titta på bilen.

Allmänna reklamationsnämnden har vid tre tillfällen granskat fallet, och enligt Norberg följer Arver nämndens beslut i varje tvist med en kund.

– ARN har tittat på vad han säger och vad vi säger tillbaka, och har aldrig funnit att vi gjort något fel. Jag tycker inte att han har blivit felbehandlad på något sätt. Vi ville ha kvar honom som kund eftersom han varit hos oss under en lång och trogen tid. Därför gav vi honom ett års extra garantitid, något som är ovanligt.

Enligt Magnus Norberg lämnar företaget visst ut arbetsorder, men på begäran av kunden.

Läs hela artikeln i torsdagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om