Bill Heinonen kommer ursprungligen från Södertälje/Nykvarn, men bor nu i Strängnäs. Han berättar att hans första kollektion i form av en liten t-shirt-kollektion kom till genom en slump. När han studerade på Stockholms Tillskärarakademi var han ofta tvungen att stanna kvar på kvällarna för att hinna med det han skulle. En dag bestämde han sig för att åka hem i tid och på tåget träffade han en bekant.
– Han hade precis kommit i kontakt med en fabrik i Kina och undrade om jag ville testa att producera en liten kollektion. Den ledde sedan till att jag fick ett jobb på ett annat företag med ta fram deras debutkollektion.
Företaget var ett elektronikbolag som ville börja med kläder också. Det blev inte någon framgång, men ledde till att Bill fick kontakt med den agentur i Portugal som senare skulle bli den som tillverkar KÖN.
– Ibland har ödet sin lilla roll i hur saker och ting går, säger Bill.
Upprinnelsen till KÖN var att Bill ville hitta på något nytt. 2016 kom han kom på idén om ett högkvalitativt underklädesmärke för alla.
– Jag visste att det i princip är omöjligt att starta ett nytt Filippa K, ett nytt JL Lindeberg, ett nytt Acne Studios idag om du inte har jättemycket pengar så jag tänkte: 'Vilken produkt inom mode är minst utvecklad?' Jag kom fram till att det är underkläder. Och så tänkte jag att jag kan ta det ett varv till och göra det könsneutralt för det finns inte.
– Jag tänkte att jag med mina designkunskaper skulle kunna ändra designen lite grann på exempelvis en tangakalsong så att den skulle passa både en tjej och en kille.
KÖN finns i två modeller – en boxer och en brief. Underkläderna tillverkas till 95 procent av ett miljövänligt tyg.
– Materialet är helt outstanding när det kommer till mjukheten och hur det andas, säger Bill.
Företaget använder återvunnet papper till sina förpackningar.
När Bill först berättade om sin idé var det flera som inte trodde på den. Trots det valde han att satsa.
– Det är kul idag när amerikanska journalister hör av sig och skriver KÖN med capital letters: 'KÖN is fantastic'.
En aktör som trodde på Bills koncept var den portugisiska agenturen. Bill frågade sin agent vilka andra klienter hon hade i Sverige.
– Då sa hon att 'jag ska träffa Elin Kling som har ett märke som heter Totême och sedan ska jag träffa några systrar som har ett märke som heter House of Dagmar och då tänkte jag att: 'Okej, let's make some fucking money. Det här är seriöst.'
De första produkterna lanserades sommaren 2020. Det blev dock svårare än Bill trodde att sälja in konceptet med könsneutrala underkläder till återförsäljare och han fick inte så många beställningar på hemsidan heller. Efter att under en tid förgäves ha försökt få olika influencers att visa upp hans produkter fick han slutligen napp på en dansk fotomodell. En närstående person blev upprörd över att Bill skickat underkläder till fotomodellen och vädrade sitt missnöje i sociala medier, något som Bill trodde skulle få negativa konsekvenser för hans företag. Inom bara några dagar tog utvecklingen en oväntad vändning när ett av Londons största designmagasin Dezeen hörde av sig och ville göra en intervju.
– Det förändrade allt. Det trillade in massor av beställningar dagen den publicerades. Vi fick massor av följare på sociala medier och från och med den dagen har det funnits ett intresse för KÖN.
Underkläderna säljs främst på företagets egen hemsida konunderwear.com. De säljs även av butiken EGO Sweden i Gamla staden i Eskilstuna och av en butik i Amsterdam. Bill jobbar på att få fler återförsäljare. En del av affärsidén har varit att sälja så mycket som möjligt via hemsidan.
– Det är svårt att nå ut till så många kunder som man behöver på nätet. Jag tycker att man behöver återförsäljare just för marknadsföringen, men då tjänar man bara en tredjedel av vad man tjänar om man säljer själv.
Framtidsplanerna handlar om att expandera. Bill kanske kommer att börja sälja underkläderna i olika färger.
– Vad händer om vi lägger till ytterligare styles? Kanske till och med en överdel – en t-shirt? Framtiden är att utveckla konceptet och produkterna.
Det har också lossnat med marknadsföringen.
– Idag har jag sån tur så att mikroinfluensers hör av sig till mig varje vecka och det tycker jag är kanon. Då kan man ju välja och vraka lite grann.
Bill är för närvarande med i SörmX som hjälper startups med tillväxtpotential. Elva bolag deltar i programmet som startade i februari och pågår till juni då Årets SörmX-bolag utses. Vinsten består av en inkubatorsplats på Create värd 100 000 kronor.
– Det kan vara det bästa som har hänt KÖN och mig för att nu får jag äntligen bolla idéer med andra. SörmX är proffs. De har erfarenhet och kunskaper som jag inte har. Visst pratar jag mycket med min agent, men det handlar mer om produktionen.