Han vägrar bidra till kärleksbedrägerier

"Jag avstår heller 200 kronor, än genomför en transaktion som jag förstår är en bluff." Så säger Özcan Kaldoyo på Spelpoolen som bland annat är ombud för Western union.

Özcan Kaldoyo på Spelpoolen ifrågasätter många kunder som vill skicka större summor via Western union. "Jag går hellre miste om 200 kronor än bidrar till att någon blir lurad."

Özcan Kaldoyo på Spelpoolen ifrågasätter många kunder som vill skicka större summor via Western union. "Jag går hellre miste om 200 kronor än bidrar till att någon blir lurad."

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2020-03-17 08:15

Genom årens lopp, eller åtminstone ett decennium, har Spelpoolen på Storgatan erbjudit kunderna möjligheten att genomföra pengatransaktioner via Western union.

Özcan Kaldoyo uppskattar att företaget har cirka 70 ärenden i månaden.

– Det kan handla om människor från andra länder, till exempel Litauen, som arbetar här och vill skicka hem pengar till familjen. Kanske någon tusenlapp i månaden. Dem är jag inte ett dugg orolig för.

Men sen finns det en annan typ av transaktioner.

Såna som får Özcan Kalodyo och hans kolleger att dra öronen åt sig.

– Jag har sett en del personer som blivit bedragna, via människor de träffat genom internet.

Ett färskt fall han berättar om, och som föranledde denna artikel, gäller en äldre kvinna.

– Hon tänkte skicka 10 000 kronor till en man i England. Hon hade blivit förälskad. Jag började ställa frågor, vilket hon tydligen betraktade som mycket integritetskränkande.

Det femsiffriga beloppet skulle finansiera ett visum åt "engelsmannen".

– Då förklarade jag för kunden: "Ett visum kostar inga stora pengar och det behövs inte heller något om du ska resa från Storbritannien till Sverige."

Özcan Kaldoyo vägrade att hjälpa kvinnan.

Även andra kunder har, synbart frustrerade, fått vända i dörren.

–  Att skicka pengar till vissa länder, som är fattiga, kostar inte så mycket. Men i andra fall kan det handla om cirka 200 kronor. Jag avstår gärna den summan, även om folk blir förbannade och känner sig kränkta. Vi får acceptera såna reaktioner.

– De som vet att de blir ifrågasatta kommer inte hit längre. De tror att de är smarta och kanske testar i Eskilstuna, fortsätter Özcan Kaldoyo.

Men vissa kunder har kommit tillbaka för att prata av sig.

– De kan säga: "Tänk om jag hade lyssnat på dig". Jag vet en person här i Strängnäs som förlorade över 200 000 kronor, efter att ha fått kontakt med en dam i ett afrikanskt land. Det skulle föras över pengar nästan dagligen till en snygg fotomodell.

För två år sedan fick Özcan Kaldoyo vetskap om att Western union avsatt fem miljarder kronor för att kompensera kunder som blivit blåsta, bland annat i Sverige.

– Företaget kände sig väl delaktigt, berättar Özcan Kaldoyo.

– Jag tror att flera Strängnäsbor hört av sig dit för att söka kompensation. Men jag vet inte alls hur det gått för dem.

Alla som skickar pengar via Western union måste legitimera sig.

Karta: Storgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!