Handlare rÀdd personal ska smittas: "SjÀlvklart orolig"

Att kunder Àr olika bra pÄ att hÄlla avstÄnd till bÄde varandra och affÀrsanstÀllda stÄr klart nÀr tidningen frÄgar runt bland butikspersonal. "MÄnga stÄr mitt i gÄngen och pratar."

SkÀrmar, handsprit och skyltar ska minska smittorisken pÄ Matarket. "Vid minsta lilla symtom ska personalen stanna hemma", sÀger Ruey-Hwa Lin, handlare.

SkÀrmar, handsprit och skyltar ska minska smittorisken pÄ Matarket. "Vid minsta lilla symtom ska personalen stanna hemma", sÀger Ruey-Hwa Lin, handlare.

Foto: Anna HĂŒbsch

StrÀngnÀs2021-04-23 19:04

Tidningen berÀttade nyligen att det Àr ett större utbrott av covid-19 bland personalen pÄ Ica Bengtsson. Cirka tio personer Àr hemma med bekrÀftad sjukdom eller misstÀnkta symptom. Anna Hallgren Leiding, som jobbar pÄ Ica, har sagt till tidningen att "en del kunder kommer vÀldigt nÀra".

Det Àr ett problem som finns i fler butiker.

– MĂ„nga som inte har trĂ€ffats pĂ„ ett tag stĂ„r mitt i gĂ„ngen och pratar, det hĂ€nder ofta. Det blir stopp dĂ„ i butiken. DĂ„ sĂ€ger vi till kunderna att "ni fĂ„r gĂ€rna prata utanför", berĂ€ttar Ruey-Hwa Lin, handlare pĂ„ Matarket i Galleria PrĂ€ntaren.

Han sÀger vidare att yngre kunder ofta kommer in i butiken i grupp.

– De glömmer bort att sköta sig. DĂ„ frĂ„gar vi om alla ska handla och sĂ€ger att de som inte ska handla fĂ„r vĂ€nta utanför. Men de allra flesta kunder sköter sig.

Enligt Ruey-Hwa Lin har det bara varit nÄgot enstaka fall av covid-19 bland hans personal.

Har du varit orolig för att din personal ska bli smittad?

– SjĂ€lvklart har jag varit orolig för det. Om nĂ„gon blir sjuk blir den ju borta lĂ€nge. Men vi har försökt att anpassa oss sĂ„ att vi inte jobbar nĂ€ra varandra utan hĂ„ller oss ifrĂ„n varandra. Alla i personalen har visir och handskar.

undefined
"Vi har skydd vid kassorna, spritar och tvÀttar vÄra hÀnder. Det har fungerat hitintills. Ingen i personalen har haft covid-19", sÀger sÀljaren Lillemor Hörnberg pÄ Lindex.

Även pĂ„ Lindex har det varit ett problem att mĂ€nniskor ibland kommer in i butiken i grupp.

– DĂ„ sĂ€ger vi till pĂ„ ett fint sĂ€tt att de fĂ„r skingra sig lite. Det har fungerat vĂ€ldigt bra, sĂ€ger sĂ€ljaren Lillemor Hörnberg.

Hon tycker överlag att kunderna tar till sig information och följer avstÄndsmarkeringar i butiken.

PÄ Elgiganten i Solberga sÀger personalen till kunder som inte hÄller avstÄnd.

– Men vi har levt med det hĂ€r i över ett Ă„r. I början var det svĂ„rare för kunder att förstĂ„ men folk har lĂ€rt sig under tiden, sĂ€ger Andreas Gelter, varuhuschef.

Hur Àr kunder pÄ att hÄlla avstÄnd?

– Det Ă€r bĂ„de och. Det Ă€r mĂ„nga Ă€ldre i riskgrupp som borde ha varit duktigare pĂ„ att göra det.

undefined
Kunderna Ivan och Monica Kantola berÀttar att de sjÀlva hÄller avstÄnd och inte Àr rÀdda för att sÀga till andra kunder som inte gör det.

Kunderna Monica och Ivan Kantola frÄn Nykvarn, som under fredagen besökte StrÀngnÀs centrum, tÀnker pÄ att hÄlla avstÄnd.

– Vi försöker hĂ„lla avstĂ„nd över huvudtaget, bĂ„de till andra kunder och personal. NĂ€r vi gĂ„r i butiker har vi munskydd, sĂ€ger Monica Kantola.

Hur tycker ni att andra kunder Àr pÄ att hÄlla avstÄnd?

– Vissa Ă€r bra, andra Ă€r dĂ„liga pĂ„ det. Är det nĂ„gra som stĂ„r nĂ€ra i kassan sĂ€ger vi till att de fĂ„r backa och dĂ„ gör de det.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!