Möt pansarfordonet som strider i Ukraina – och den nya modellen

Svensktillverkade CV90 har hyllats av såväl Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj som av soldaterna vid frontlinjerna.
Nu finns en ny modell, som tillverkarna BAE Hägglunds visar upp på Arsenalen utanför Strängnäs.
Tidningen fick följa med in i pansarfordonet för att få en inblick i hur de ukrainska soldaterna har det på fältet.
– Det är fruktansvärt, faktiskt, säger museichef Stefan Karlsson.

Många samlades för att titta närmare när den nya prototypen av stridsfordonet CV90, visades upp på Arsenalen.

Många samlades för att titta närmare när den nya prototypen av stridsfordonet CV90, visades upp på Arsenalen.

Foto: Oscar Stomberg

Strängnäs2024-10-19 07:49

– Det krävdes ett krig i Ukraina för att man skulle förstå hur bra den här var!

Hyllningarna haglar över pansarfordonet CV90, även känt under namnet Stridsfordon 90, både från besökare på Arsenalen och internationellt – och har gjort så sedan Sverige beslutade att donera 50 stycken CV90 till Ukraina i fjol.

"Erfarenheter från Ukraina visar att CV90 är en enormt pålitligt fordon som kräver väldigt lite underhåll, även under hårda stridsförhållanden", går det att läsa i ett internationellt försvarsmagasin.

"Ukrainska soldater rangordnar svenska CV9040 högst bland internationellt donerade stridsfordon", rubriksätter en annan tidsskrift på samma ämne.

undefined
På plats på Arsenalen fanns representanter från tillverkaren BAE Hägglunds som kunde presentera den nya modellen av CV90.

Men bra betyder nödvändigtvis inte bekvämt.

– Det är trångt. Även om man sitter väldigt bra så sitter man på ett och samma ställe – och det ska man göra i upp till två dygn. Det blir fruktansvärt, faktiskt. Har man inte gjort det så är det svårt att föreställa sig hur ont det gör i hela kroppen av att bara sitta, säger Stefan Karlsson, museichef på Arsenalen.

Blir det klaustrofobiskt också?

– Ja det blir det. Det är inte alla som klarar av att sitta i den. Bara att klättra ner i den kan vara tillräckligt, och sen ska man stänga luckan. Det är svårt att träna bort den känslan.

undefined
Stefan Karlsson är museichef på Arsenalen. Här står han framför CV9040.

På Arsenalen står en gammal modell av CV90 – samma typ som donerats till Ukraina.

– Det är det bästa de har fått dit. De är jättetacksamma för de fordonen, speciellt när de jämfört det med vad de har haft tidigare. Det är absolut toppklass, säger museichefen.

undefined
Komponenten som Hans Bolöv tillverkade var ett sorts larmsystem för motorn, bland annat.
undefined
Hans Bolöv fick lov att klättra ner i den gamla modellen av CV90, då hans företag en gång i tiden var med och tillverkade en komponent på stridsfordonet. Den satt kvar där den skulle.

Unikt för den här helgen är dock att den gamla prototypen får besök av en ny prototyp: Den bra mycket yngre CV90 MK IIIC.

På plats finns även representanter från BAE Hägglunds för att visa upp den yngre brodern.

– Det är jättemycket som skiljer mellan de två modellerna. För det första så har den vuxit lite grann för att få plats med mer moderna system. Det är ny motor, nytt bandställ av gummi och den innehåller mycket mer vapensystem och andra system för att stötta besättning i krig. Från helt analog till helt digital, i princip, säger Edvard Kleberg, director sales support på BAE Hägglunds.

undefined
"För en som växer upp i dag så är det inget problem att lära sig att köra den nya modellen. Det är mer som ett spelsystem med joystick. Men för oss som kanske är lite äldre så tar det längre tid. Den moderna människan kommer att känna igen sig", säger Edvard Kleberg.

Hur skulle du beskriva att det är att sitta i en av de här nya modellerna, om du fick förklara för någon som aldrig suttit i en stridsvagn?

– Det är nog ganska bra. Man har full air condition, bra klimathantering och man sitter bekvämt.

Hur sover man i den?

– Man sover sittandes. De flesta soldater vaggas till sömns av ljudet och vibrationerna. Jag vet själv att man somnar väldigt snabbt i dem, särskilt om man sitter därbak och inte har något att göra under transport. Då sover man i princip hela tiden.

undefined
Några av de detaljer som går att se utvändigt på den nya modellen som visas upp av BAE Hägglunds: Omprogramerbara spränggranater och ett aktivt skyddssystem skyddar fordonet från angrepp.

Finns det någon risk att någon från fientlig makt eller att några andra oönskade ögon skulle finnas på plats på Arsenalen för att få sig en god titt på det nya fordonet? 

Kanske. Men det är hur som helst inget som oroar Edvard Kleberg.

– Vi kommer inte att visa något invändigt. Om det sprids bilder tagna invändigt så kan någon med ingenjörsbakgrund kanske räkna ut vissa saker. Men i dag går det inte att hålla sånt här hemligt. I dag räcker det med att vi kör ut den på gården där hemma för att den ska fotograferas.

undefined
En modell av hur insidan av tornet på de gamla CV90 ser ut. Trångt!
undefined
Bakdelen på den äldre modellen CV90, där det finns stolar för åtta personer att sitta "komfortabelt".

Om det skulle bli aktuellt att skicka några nya modeller till Ukraina är för tidigt att säga något om, fortsätter Kleberg. Dessutom är det en fråga för svenska staten – inte för BAE Hägglunds.

Oavsett väcker det en otrolig stolthet hos tillverkarna att se de gamla modellerna prestera så pass bra som de gör i öst. Edvard Kleberg berättar att man har sett hur CV90 dels skyddar soldaterna bra och dels att de är effektiva i mörka förhållanden – då blir de "i princip osynliga" för de ryska kamerorna.

– Jag tror att vi är positivt överraskade över hur de har presterat. Vi visste att den är bra, då den är utvecklad för att möta den sortens fiende. Den gör både bra ifrån sig i anfalls- och försvarskrig.

undefined
CV9040, sedd ovanifrån.
undefined
Man ser ut lite sisådär när man sitter i tornet.

– Vi följer hela tiden vad som händer där borta och kan åtgärda där vi ser att det finns brister.

Har ni hittat några såna brister?

– Det kan jag inte uttala mig om.

Karta: Arsenalen, Sveriges försvarsfordonsmuseum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!