Här är vägarna med flest och värst potthål

Både Strängnäs kommun och Trafikverket har många hål att fylla just nu. Efter den senaste tidens dramatiska temperaturväxlingar finns en uppsjö av skador i vägbeläggningarna som måste fixas till.

Johannes Swensson, Strängnäs kommun, är medveten om att det finns rejält med potthål både på kommunens och Trafikverkets vägar.

Johannes Swensson, Strängnäs kommun, är medveten om att det finns rejält med potthål både på kommunens och Trafikverkets vägar.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2024-01-29 11:40

– Vår driftavdelning försöker laga det mest akuta så fort vi hinner, säger Johannes Swensson på kommunens teknik- och servicekontor.

– I det här läget använder vi kall asfalt, och vi har en arbetslista som vi går efter.

Varför alla dessa hål i gatorna?

– Skadorna uppstår när vattnet rinner ner i sprickor och sedan fryser. Då blir det frostsprängningar som skapar större skador i asfalten.

Får ni många samtal kring detta?

– Folk ringer mest till vårt kontaktcenter, så jag vet inte exakt.

undefined
Vid Mariefred på väg 223 varnas det för skador i beläggningen.

Var är situationen som värst?

– Eskilstunavägen, Mariefredsvägen, Fårhusvägen och Söderleden är några exempel. Värst blir det på de större vägarna. 

– Kommunen får även samtal om Trafikverkets vägar, som rent av är trafikfarliga just nu på grund av alla djupa hål. Som exempel kan jag nämna väg 223 mellan Marielund och Mariefred.

Hur ska man bete sig för att om möjligt parera håligheterna och undvika skador på sin bil?

– Sänk hastigheten och håll ögonen på vägen, i stället för telefonen.

Folk som fått fordonsskador som kan kopplas ihop med potthål, får de ersättning?

– Det är lite från fall till fall. Men vid några tillfällen har kommunen ersatt.

Peter Miinalainen, projektledare underhåll på Trafikverket, kan bara instämma i att den växlande väderleken vållar problem.

– Den orsakar oss jobb, konstaterar han.

Planen är att Trafikverkets entreprenör denna vecka ska göra en större insats i Mariefredstrakten.

undefined
Ett klassiskt potthål på Fårhusvägen i Ulvhäll.

– Skadorna är ganska omfattande. Det kan handla om några dagars arbete.

Peter Miinalainen delar Johannes Swenssons bild av hur väg 223 ser ut. Han nämner även länsväg 978 (Mariefred-Bondängen) och 980 (Mariefred-Överselö) i sammanhanget.

– Förhållandena för att laga nu är inte de bästa. Vi får vidta större åtgärder senare. Men det här måste göras nu, vi kan inte ha en massa hål i vägarna.

Till skillnad från kommunen använder sig Trafikverkets entreprenör av varm asfalt som måste hämtas.

– Det här lär nog kosta några hundra tusen kronor, säger Peter Miinanalainen

Varför blir det så här?

– Först har vi kallt väder, sen blir det plusgrader och blött, varför vattnet rör på sig. Då slås beläggningen sönder.

Har ni haft det här problemet tidigare?

– Ja, men det är nog ovanligt mycket just nu. Till exempel på väg 223.

Om du tillber vädergudarna, vad önskar du då?

– Snö och några minusgrader. Det blir ljusare och trevligare. Tjällossning kan vi ha i slutet av mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!