Som vi tidigare berättat är detta första gången som begreppet grön asfalt och Strängnäs nämns i samma mening.
– Det är nytt över huvud taget, även för oss. Vi kallar underlaget för Bio zero, säger Mathias Reidmar.
Totalt 330 ton av den nya beläggningen med lägre klimatpåverkan skulle under onsdagen placeras ut på Mälarvägens två och en halv meter breda gång- och cykelbana vilken förbinder Enköpingsvägen med parkeringen framför Abborrbergets badplats.
– Här ska det vara dubbla lager. Skanska lägger även på ett lager av samma material vid den gamla macken på Enköpingsvägen, säger Roland Åkesson, kommunens projektansvarige.
Henrik Sjöholm är beläggningsexpert på Skanska. Han berättar:
– Finessen här är att fossilt bindningsmedel delvis bytts ut mot icke fossilt, i form av destillerad tallolja. Detta är något som ökar i Sverige, metoden har utvecklats i ungefär fem år.
Blir det här dyrare för Strängnäs kommun än om den hållit fast vid den mer traditionella beläggningen?
– Ja, bindemedlet är dyrare. Men det handlar inte om någon stor skillnad.
Roland Åkesson kan inte svara på om gång- och cykelbanan får några efterföljare i kommunen.
– Det krävs en utvärdering först. Men med tanke på våra miljömål är grön asfalt intressant.
Johannes Swensson som är något av asfaltsexpert på kommunen tror på en fortsättning.
– Nästa år ska vi överväga om det finns möjlighet att använda grön asfalt även på bilvägar, berättar han.