Redan under måndagen inleddes arbetet på de två parkeringarna.
Det är sex stycken parkeringsrutor i Västerviken och lika många på Stora torget som det kommer att gå att ladda sin elbil vid. Under tiden som arbetet pågår kommer större yta än så tas i anspråk – skyltar har satts upp som visar att det är stoppförbud på platserna fram till den 21 mars klockan 16.
Strängnäs kommun har sen tidigare identifierat ett antal platser runt om i kommunen där man ser att det finns både behov och möjlighet att uppföra laddstationer.
Intresserade aktörer kan utgå från den kartan för att höra med kommunen och nätägaren ifall det finns kapacitet för att etablera laddstationer på platsen.
Det är samma aktör som installerar laddningsplatserna vid Västerviken och Stora torget. Eftersom Strängnäs kommun vill främja etableringen av laddningsstationer behöver inte de som tecknar nyttjanderättsavtal betala mer än en årskostnad på 200 kronor per parkeringsplats – en närmast symbolisk summa i kontexten, säger Marija Lagerfelt, markförvaltare på kommunens mark- och exploateringsenhet.
– Det är för att vi vill att företag ska etablera laddare för våra kommuninvånare och besökare.
Marija Lagerfelt säger att det har inkommit fler förfrågningar av andra aktörer som också vill vara en del av den gröna omställningen i kommunen men än så länge har inga fler kontrakt skrivits på.
– Det har kommit in förfrågningar men det är ingenting konkret än. Vi vet inte om det finns kapacitet hos elleverantör och dylikt. Men det är väldigt kul att förfrågningarna kommer in; det känns som ett hett ämne just nu, säger hon.
Entreprenören hoppas kunna ha båda anläggningarna i drift redan till första veckan i april.
I övrigt sköter Strängnäs kommun allt från skyltning till trafikreglering för laddningsplatserna.
Det är bara elbilar som kommer att kunna parkera vid laddningsplatserna. Huruvida man som elbilsägare ska kunna parkera i dessa rutor utan att ladda bilen är dock oklart, berättar Anders Ekman, stadsmiljöchef.
Hur tror ni reaktionerna blir från dem som inte har elbil som nu får färre parkeringsplatser att välja mellan?
– Jag kan tänka mig att man kan tycka att det är synd om inte alla parkeringsplatser nyttjas till fullo, samtidigt är det ganska få laddbara platser som vi har tillgängliga i dag. Det är relativt begränsat med laddmöjligheter i kommunen, så vi är rätt glada att vi får bättre laddinfrastruktur och det tror jag de flesta förstår, säger Anders Ekman.