Buss till Stockholm kommunens nya idé: "Kan inte lita på tågen"

Kliv på en direktbuss i Strängnäs och Läggesta – gå av i Stockholm.
Det kan bli verklighet.
Strängnäs kommun gör en markering mot regionen och utreder både direktbuss för egna invånarna och inpendlare och hotar med att beställa egna direkttåg.

"Vår starka förhoppning är ju att vi inte ska behöva sätta direktbussen i verket utan att tågen ska börja fungera på ett tillförlitligt sätt", säger Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande.

"Vår starka förhoppning är ju att vi inte ska behöva sätta direktbussen i verket utan att tågen ska börja fungera på ett tillförlitligt sätt", säger Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande.

Foto: Anna Hübsch

Strängnäs2024-11-16 05:04

Nyheten i korthet

  • Strängnäs kommun undersöker möjligheten att införa direktbussar till Stockholm för att förbättra arbetspendlingen, då tågsystemets tillförlitlighet inte anses tillräcklig.
  • Kommunen hotar även med att beställa egna direkttåg om regionen inte lyssnar på deras krav om att direkttågen måste stanna om andra tåg inte kommer.
  • Denna utredning är ett svar på invånarnas frustration över tågförseningar och inställda avgångar, vilket påverkar deras möjlighet att pendla till jobbet i Stockholm.

Nu utreder Strängnäs kommun om det skulle gå att komplettera tågtrafiken med direktbussar till Stockholm. Detta för att förstärka arbetspendlingen.

– Tillförlitligheten i tågsystemet håller inte den nivå som den behöver göra för att folk ska kunna planera sitt liv. Vi vet att det finns många invånare som har flyttat till vår kommun för att de ska kunna leva här men verka i Stockholm. Då måste vi säkerställa att deras tillvaro fungerar, säger Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande.

På tågperrongen i Strängnäs står Håkan Lindström och väntar på 07.48-tåget mot Stockholm. Han har ännu inte köpt biljett fastän att det bara är några minuter kvar tills tåget ska gå. Han berättar att han väntar för att se att tåget verkligen kommer.

– Ungefär 30 procent av gångerna jag ska åka tar jag bilen istället för att tåget inte har kommit som det ska. Jag skulle åka med en direktbuss om det fanns. Jag tror att många skulle vara beredda att sätta sig på en buss om de visste att den går, säger Håkan Lindström.

undefined
"Ja, jag skulle ta en direktbuss om det fanns", säger pendlaren Håkan Lindström, som tar bilen när tågen inte går som de ska.

Maria Wallenberg Bondesson pendlar ganska sällan men har ändå upplevt problem med tågen.

– Om bussen gick i tid jämfört med att man inte kan lita på tåget så skulle jag ta bussen, säger hon.

undefined
"Jag åker tåg ganska sällan men min man pendlar oftare och det funkar inte. Och det funkar inte alltid heller när man pendlar sällan", säger Maria Wallenberg Bondesson, Strängnäs station.

Anna Elworth skulle däremot inte vara beredd att ta buss istället för tåg.

– Jag pendlar inte varje dag så jag tycker inte att det är ett så stort problem. Det är bekvämt med tåg och de gånger tåget ersatts med buss har det funnits en risk för att bussen fastnar i Stockholmstrafiken. Men det är positivt att kommunen anstränger sig, säger Anna Elworth.

undefined
Anna Elworth tycker att det är bekvämt att åka tåg och skulle inte vara beredd att ta en direktbuss istället. "Men det är positivt av kommunen att de anstränger sig i det som är viktigt för Strängnäs", säger hon.

Det är en direktbuss Strängnäs, Läggesta, Södertälje, Stockholm tur och retur som utreds. Man tittar på om bussen kan gå en eller två avgångar åt vardera hållet på morgonen och efter arbetsdagen. Bussen skulle i så fall stanna nära Centralstationen i Stockholm.

Om man ska kunna åka med sitt vanliga tågkort eller om resorna åtminstone ska kunna införlivas i det ordinarie biljettutbudet, är frågor som ligger längre fram att lösa, enligt kommunens kollektivtrafiksamordnare Henric Ottosson.

Region Sörmland är delägare i Mälardalstrafik, som ansvarar för Mälartåg. Mälartågs trafik utförs av Transdev.

Tillbaka till kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt. För den styrande majoriteten i Strängnäs har också åsikter om hur det fungerar med direkttågen mellan Eskilstuna och Stockholm. De tågen stannar inte i Strängnäs och Läggesta.

– Vår uppfattning är att direkttågen har passerat våra perronger när ordinarie trafik varit inställd eller varit kraftigt försenad. Så kan vi inte ha det. Det har vi framfört till regionen, som är ytterst ansvarig för tågsystemet, säger Jacob Högfeldt.

undefined
Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande i Strängnäs.

Han går så långt att han ställer ett ultimatum att direkttågen måste stanna om andra tåg inte kommer.

– Om man (regionen) inte lyssnar på oss när det gäller det, då kommer vi att lägga beställning på egna direkttåg från Strängnäs och Mariefred och då faller ju hela systemet. Det är ett kollektivtrafiksystem och inte ett direkttågsystem som vi har.

Kan man se det som ett hot från kommunens sida?

– Man kan se det som att vi måste värna våra invånare. Vi har poängterat att vi har ekonomiska muskler att beställa direkttåg om man inte ser till så att vi har ett tillförlitligt grundsystem i kollektivtrafiken.

Jacob Högfeldt säger vidare att det är okej med direkttåg om den vanliga trafiken fungerar men att direkttåg inte får sätta ordinarie trafik ur spel.

undefined
Region Sörmland är delägare i Mälardalstrafik, som ansvarar för Mälartåg. Mälartågs trafik utförs av Transdev.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!