Nu utreder Strängnäs kommun om det skulle gå att komplettera tågtrafiken med direktbussar till Stockholm. Detta för att förstärka arbetspendlingen.
– Tillförlitligheten i tågsystemet håller inte den nivå som den behöver göra för att folk ska kunna planera sitt liv. Vi vet att det finns många invånare som har flyttat till vår kommun för att de ska kunna leva här men verka i Stockholm. Då måste vi säkerställa att deras tillvaro fungerar, säger Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande.
På tågperrongen i Strängnäs står Håkan Lindström och väntar på 07.48-tåget mot Stockholm. Han har ännu inte köpt biljett fastän att det bara är några minuter kvar tills tåget ska gå. Han berättar att han väntar för att se att tåget verkligen kommer.
– Ungefär 30 procent av gångerna jag ska åka tar jag bilen istället för att tåget inte har kommit som det ska. Jag skulle åka med en direktbuss om det fanns. Jag tror att många skulle vara beredda att sätta sig på en buss om de visste att den går, säger Håkan Lindström.
Maria Wallenberg Bondesson pendlar ganska sällan men har ändå upplevt problem med tågen.
– Om bussen gick i tid jämfört med att man inte kan lita på tåget så skulle jag ta bussen, säger hon.
Anna Elworth skulle däremot inte vara beredd att ta buss istället för tåg.
– Jag pendlar inte varje dag så jag tycker inte att det är ett så stort problem. Det är bekvämt med tåg och de gånger tåget ersatts med buss har det funnits en risk för att bussen fastnar i Stockholmstrafiken. Men det är positivt att kommunen anstränger sig, säger Anna Elworth.
Det är en direktbuss Strängnäs, Läggesta, Södertälje, Stockholm tur och retur som utreds. Man tittar på om bussen kan gå en eller två avgångar åt vardera hållet på morgonen och efter arbetsdagen. Bussen skulle i så fall stanna nära Centralstationen i Stockholm.
Om man ska kunna åka med sitt vanliga tågkort eller om resorna åtminstone ska kunna införlivas i det ordinarie biljettutbudet, är frågor som ligger längre fram att lösa, enligt kommunens kollektivtrafiksamordnare Henric Ottosson.
Region Sörmland är delägare i Mälardalstrafik, som ansvarar för Mälartåg. Mälartågs trafik utförs av Transdev.
Tillbaka till kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt. För den styrande majoriteten i Strängnäs har också åsikter om hur det fungerar med direkttågen mellan Eskilstuna och Stockholm. De tågen stannar inte i Strängnäs och Läggesta.
– Vår uppfattning är att direkttågen har passerat våra perronger när ordinarie trafik varit inställd eller varit kraftigt försenad. Så kan vi inte ha det. Det har vi framfört till regionen, som är ytterst ansvarig för tågsystemet, säger Jacob Högfeldt.
Han går så långt att han ställer ett ultimatum att direkttågen måste stanna om andra tåg inte kommer.
– Om man (regionen) inte lyssnar på oss när det gäller det, då kommer vi att lägga beställning på egna direkttåg från Strängnäs och Mariefred och då faller ju hela systemet. Det är ett kollektivtrafiksystem och inte ett direkttågsystem som vi har.
Kan man se det som ett hot från kommunens sida?
– Man kan se det som att vi måste värna våra invånare. Vi har poängterat att vi har ekonomiska muskler att beställa direkttåg om man inte ser till så att vi har ett tillförlitligt grundsystem i kollektivtrafiken.
Jacob Högfeldt säger vidare att det är okej med direkttåg om den vanliga trafiken fungerar men att direkttåg inte får sätta ordinarie trafik ur spel.