– Jag vet om att många bilar fotograferas på 55:an, säger Björn Thunblad, polisens trafiksamordnare i Region öst.
– Kameror placeras ut på vägar av en anledning, tillägger han.
Toppar Sömlandsstatistiken gör sträckan mellan Dunker, i Flens kommun, och Länna med 660 ärenden.
Riksväg 55 får även med Länna–Björklunda (625), Strängnäs-Hjulsta (616) och Sankt Eskils källa-Knäppinge (608) på den mindre smickrande tio-i-topp-listan.
– Kameror sätts inte ut för att bötfälla folk, utan för att rädda liv och minska antalet svåra olyckor. Det handlar om 20 liv och 70 allvarliga skador årligen, säger Björn Thunblad.
Hur kan man fastslå det?
– Genom mätningar som gjorts innan och efter det att kamerorna kommit upp. Allt som görs föregås av utredningar. Finns det möjlighet att sätta upp kameror på ett visst ställe med tanke på markförhållanden och tillgång till ström? Därefter ska även polisen säga sitt.
Björn Thunblad berättar att Trafikverkets mål är att varje år introducera 200 kameror.
När det gäller riksväg 55 som förbinder Norrköping och Uppsala så vet Trafikverket och polisen om att den är olycksdrabbad. Vilket beror på utformning och karaktär, liksom att det rör sig mycket vilt i terrängen.
– 55:an är som ett nav, vältrafikerad, konstaterar Björn Thunblad.
Även de relativt färska fartkamerorna på väg 900 och 977 har fångat många fartsyndare. Mellan Malmby och Grundbro finns 641 ärenden registrerade medan Malmby–Stallarholmen redovisade 626.
Totalt i landet finns det över 2 500 fartkameror.
Hos ATK (automatisk trafiksäkerhetskontroll) i Kiruna finns det 60 utredare och sex förundersökningsledare som arbetar med dessa ärenden.
– Vi utreder ärendena från samtliga kameror i landet, berättar sektionschefen Lis-Marie Svonni.
– Om det står att en viss sträcka har 660 ärenden innebär det att kamerorna blixtrat exakt så många gånger. Ungefär 40 procent av ärendena klaras upp, alltså att folk godkänner sina förelägganden.
Från 1 500 kronor och uppåt kostar det att köra för snabbt förbi en fartkamera.
– Att en sträcka har höga siffror kan även bero på slumpen, om och när kamerorna varit aktiverade, säger Lis-Marie Svonni.
Hon säger även att sträckorna är olika långa och att antalet kameror varierar. Mellan Dunker och Länna räknade tidningens utsände till sex kameror, mellan Länna och Björklund bara till två.
De böter som betalas av fartsyndare tillfaller staten.