Linda Eriksson bor ett par hundra meter från korsningen och Emma Öhman bor inne i Härad. De och deras familjer, med flera barn i olika åldrar, färdas dagligen utmed länsvägen till och från 55:an som gränsar mot E 20.
De beskriver samstämmigt vad som upplevs som en kaotisk och riskfylld trafiksituation – en kritik som nu blossat upp igen, efter måndagens frontalkrock mellan två lastbilar några hundra meter bort.
– Jag tycker korsningen är superläskig, speciellt för våra oskyddade ungdomar på cyklar, moppar och mopedbilar. Det är överlag ett under att det inte händer fler olyckor här, säger Emma Öhman.
Både hon och Linda Eriksson kan dock berätta om flera olyckor på senare år.
Från Strängnäshållet är 55:an enfilig. Trots det blir bilar som blinkar höger in mot Härad regelmässigt omkörda av bilar som pressar sig förbi, ofta över det vitmålade spärrområde där fordon inte får köras. Det sker flera gånger bara den korta tid tidningen finns på plats.
Där, mitt i vägen, möter de ibland bilar som kommer från E 20 och står stilla i avkörningsfilen, i väntan på att kunna svänga vänster in mot Häradshållet. Under tiden passerar bilar i hög hastighet på väg mot eller från Strängnäs.
– Från E 20 kommer folk in från en 120-väg och det går ofta alldeles för fort här, där det är 80. Det blir samma sak fast omvänt när de kör på väg ut mot E 20 – de gasar på redan före korsningen, säger Linda Eriksson.
Bilister som kommer från Häradshållet och ska ut på 55:an har ofta svårt att ta sig vidare, berättar de.
– Man kan bli stående i flera minuter och till sist måste man liksom chansa och gasa på i en lucka. Jag har flera gånger varit på väg ut i korsningen när jag varit säker på att det är fritt bakom bilen som kommer från vänster och ska svänga av – så ligger det i alla fall en bil gömd snett bakom den och inte orkar följa trafikreglerna utan istället gasar på, säger Linda Eriksson.
Helst av allt vill hon och Emma Öhman – och många Häradsbor med dem, säger de – att korsningen görs om till en rondell med belysning.
– Det skulle sänka hastigheten från båda håll och ge oss möjlighet att ta oss ut och in utan risk för omkörnings- eller mötesolyckor, säger Emma Öhman.
Näst efter en rondell önskar de ett mitträcke åt Strängnäshållet och en riktig avfart till och från Härad.
– Och så en lösning för cyklister, så klart. Vi blev ju lovade en gång- och cykelväg mellan Härad och Strängnäs men sedan backade kommunen, säger Emma Öhman.
Kommunen hade, som tidningen berättat, planer på en gång- och cykelväg som skulle knyta ihop Härad med gång- och cykelbanan vid St. Eskils källa. Projektet avblåstes dock nyligen, då kommunen sa sig inte ha råd. Satsningen beräknades kosta 14 miljoner kronor, vilket skulle delas mellan kommunen och Trafikverket.
– Nu vägrar jag släppa iväg mina barn i den här korsningen. Den är livsfarlig. De får ta sig genom skogen till den andra cykelbanan, säger Linda Eriksson.
Orsaken till måndagens frontalkrock mellan Häradskorsningen och trafikplatsen St. Eskils källa är ännu okänd, enligt Eva Tördahl på Strängnäspolisen.
– Trafikpolis och bilinspektörer har gjort en teknisk undersökning och nu ska förhör hållas. Jag kommer att lämna över det till trafiken i Eskilstuna, säger Eva Tördahl.
En anmälan om misstänkt vårdslöshet i trafik är upprättad.