Planer på ny stadsdel med egen godsterminal

Nu ska ett detaljplaneprogram för området Gorsinge–Biskopskvarn–Grundbro påbörjas. Målet är att det ska bli en ny stadsdel för olika verksamheter och logistik.

De grönmarkerade områdena är det som är tänkt att bli en av Mellansveriges största logistikparker, med Kilenkrysset som exploatör. Men många utredningar kvarstår för kommunen att göra innan första spadtaget kan tas.

De grönmarkerade områdena är det som är tänkt att bli en av Mellansveriges största logistikparker, med Kilenkrysset som exploatör. Men många utredningar kvarstår för kommunen att göra innan första spadtaget kan tas.

Foto: Kilenkrysset

Strängnäs2023-07-10 05:55

Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden har beslutat att ge förvaltningen i uppdrag att påbörja ett detaljplaneprogram för området Gorsinge–Biskopskvarn–Grundbro. Det är Kilenkrysset AB som är exploatör. Målet är att skapa en ny stadsdel i området, för olika verksamheter och logistik. Förslaget är att det ska omfatta 1 100 hektar mark och kan ha potential för 6 000 till 10 000 arbetstillfällen.

– Nämnden har tagit beslut om att det behöver göras ett planprogram. Det finns utredningar som kommunen anser är angelägna att göra. Sedan får man titta vidare på möjligheter och begränsningar, säger Daniel Artaeus, samhällsplanerare på Strängnäs kommun.

undefined
En del av området som av Kilenkrysset ska exploateras till en ny stadsdel bestående av en enorm klimatsmart logistikpark: ”Gorsinge-Biskopskvarn-Grundbro”.

Vad är det för utredningar?

– Vattenfrågan är en stor fråga, både när det gäller hur grundvattnet skyddas och när det gäller skyfall och dagvatten. Miljö, hälsa och säkerhet är också viktiga utredningsområden.

– Vi måste också titta på resor och trafiklösningar. Det finns en tanke om att mycket trafik ska gå via Svealandsbanan. Exploatören vill etablera en terminal, en anslutning till Svealandsbanan, i Grundbro.

Daniel Artaeus säger vidare att ett stort antal utredningar kommer att göras i höst och vinter.

– Det är ett stort förarbete som måste till innan politikerna kan svara på vilken mark som kan användas i framtiden. Först måste vi göra klart programmet, sedan kan man gå vidare med eventuella detaljplaner.

undefined
"Det är många delar som gör att områdena är bra för verksamheter", säger Anders Härnbro (S), kommunalråd.

Anders Härnbro (S) är ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden som har gett uppdraget om detaljplaneprogram.

Varför vill nämnden undersöka om marken kan användas till detta?

– De här områdena är mindre lämpade för bostäder och det finns en lång tanke bakåt att använda dessa områden till verksamheter. Det är positivt att marken är nära Svealandsbanan, E20 och Åkerspåret, som kommer upp i östra delen av detaljplaneområdet, säger Anders Härnbro.

Vad skulle det betyda för kommunen om planerna blir verklighet?

– Då finns det mark att skapa verksamheter på. Under de ett och ett halvt decennierna som de här områdena kommer utvecklas kommer det att tillföras många jobb. Med det här kommer vi närmare att Strängnäs ska vara attraktivt att både bo och arbeta i.

Det är som sagt Kilenkrysset som är exploatör.

– Vårt uppdrag som kommun är att ta fram detaljplaner. Men det är väldigt spännande för kommunen att ha en aktör som driver en sådan här fråga, säger Anders Härnbro.

undefined
De grönmarkerade områdena är det som är tänkt att bli en av Mellansveriges största logistikparker, med Kilenkrysset som exploatör. Men många utredningar kvarstår för kommunen att göra innan första spadtaget kan tas.
Karta: Grundbro
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!