Ludwig Kinert gĂ„r första Ă„ret pĂ„ ÂEuropaskolans program Modern Humanities i StrĂ€ngnĂ€s och Ă€r inne pĂ„ sin fjĂ€rde vecka med hemmaplugg. Emma Geijerman pendlar vanligtvis till Viktor Rydbergs gymnasium i Stockholm eftersom hon gĂ„r pĂ„ Naturvetenskapsprogrammet (Ă„k 2).
EXTRA trÀffar dem för att höra hur det Àr att plugga hemma nu nÀr skolorna stÀngt med tanke pÄ risken för coronasmitta. Vi ses pÄ en altan för sÀkerhets skull.
BÄde Emma och Ludwig tycker att det jobbigaste Àr osÀkerheten kring hur lÀnge det hÀr ska pÄgÄ. Blir det nÄgon skola före sommarlovet eller först i höst?
â Det blir heller inte samma kvalitet pĂ„ undervisningen nĂ€r man gĂ„r hemma, motivationen Ă€r inte lika hög, sĂ€ger Ludwig. Men visst, det funkar och det hĂ€r Ă€r vĂ€l det bĂ€sta man kan göra i den hĂ€r situationen.
Emma berÀttar att det Àr mycket sjÀlvstudier nu.
â Vi har ett digitalt klassrum dĂ€r vi samlas med lĂ€raren för att fĂ„ uppgifter, sedan Ă€r det mycket eget arbete med uppsatser och sĂ„. I gĂ„r skrev jag matteprov pĂ„ distans, det var intressant.
Provet fick eleverna pÄ datorn i ett program som inte tillÀt dem att lÀmna sidan. Sedan krÀvdes att eleverna skulle fixa sÄ att de filmades snett bakifrÄn för att kontrollanter skulle kunna upptÀcka eventuellt fusk.
â Jag och pappa byggde ett stativ av en lasermĂ€tare och satte fast mobilen i den.
Ludwig berÀttar att skoldagarna ser olika ut dag frÄn dag. Ibland Àr han uppkopplad en hel dag mot klassrummet och andra gÄnger blir det en snabb samling dÀr eleverna fÄr en uppgift och sedan jobbar sjÀlva.
Vilka fördelar finns?
â Jag tycker att det kan vara rĂ€tt sĂ„ skönt ibland att jobba hemma, sĂ€ger Emma. Det Ă€r liksom mer avslappnat. Till exmpel om vi skriver uppsats i svenska: istĂ€llet för att sitta pĂ„ en obekvĂ€m stol i ett klassrum och höra andras smattrande mot tangentbordet sĂ„ kan man sitta bekvĂ€mt i soffan.
Hon behöver heller inte sitta av tvÄ timmar per dag pÄ tÄg.
â Samtidigt blir jag trött och slö av att gĂ„ hemma hela dagarna. Och jag saknar att inte fĂ„ trĂ€ffa kompisarna, att fĂ„ ett avbrott.
Som det Ă€r nu sitter Emma och hennes klasskompisar vid datorn i princip hela förmiddagarna fram till lunch. DĂ„ försöker Emma fĂ„ till en âskypetrĂ€ffâ med sĂ„ de Ă„tminstone kan Ă€ta tillsammans.
Hon har dessutom börjat med en ny rutin: nÀstan varje morgon tar hon en promenad med pappa innan skoldagen börjar. Det gör inte Ludwig. Han Àr morgontrött och stiger upp typ tio minuter innan lektionen börjar, fixar snabbt en macka och kaffe innan han sÀtter sig framför datorn.
â Jag pratar med killarna i klassen nĂ€stan hela dagen via olika medier, sĂ€ger han, vi hĂ„ller kontakt via Discord bland annat. Men Ă€ven om vi har det, sĂ„ kĂ€nns det fortfarande ensamt.
Idrottslektionerna dÄ? Emma och hennes klasskompisar har uppmanats att spela in en video nÀr de gör ett yogapass. Och i kemin har lÀraren labbat ensam med syror och baser framför webbkameran medan eleverna fÄtt skriva labbrapport pÄ det.
â LĂ€rarna Ă€r rĂ€tt sĂ„ kreativa av sig, berömmer Emma.
Oro finns ÀndÄ för hur det gÄr med de avslutande kursproven i vÄr, de betyder mycket för betygen.
Har ni bra arbetsplatser?
â För mig Ă€r det ganska mycket fötterna pĂ„ bordet, sĂ€ger Ludwig. Om jag lyssnar pĂ„ nĂ„got kan jag ocksĂ„ ligga ner och anteckna. Men skriver jag sĂ„ sitter jag vid skrivbord.
Emma har ett skrivord som hon hÄller sig till.
â Men jag tror jag mĂ„ste skaffa en bĂ€ttre stol nu.