De fyra kvadratiska hinder som placerats vid fyrvägskorsningen på Finningevägens nedre del kallar Claes Eriksson för hastighetsdämpande åtgärder.
– De kom inte upp på grund av att Mariefredsvägen stängdes av utan för att många barn rör sig i området på väg till eller från skola och förskola. Även belysningen förbättrades, säger han.
Men hur mycket har trafikflödet ökat på Finningevägen under hösten?
– Väsentligt. Jag har dock inga siffror på det.
Vad säger du om de problem som Markku Isaksson upplever?
– Så vitt jag vet har en mätning genomförts, och den visade inte på några vibrationer över gränsvärdet.
I början av hösten gjorde kommunens personal ett återbesök i nämnda fyrvägskorsning.
– Det visade sig att ett av hindrena inte satt fast ordentligt. Så vi rättade till det.
Förstår du om Markku Isaksson lider av den ökade busstrafiken i området?
– Ja, och det förekommer säkert även att vissa lastbilar använder sig av Finningevägen.
Syftet med att anlägga fyra kvadratiska hinder var förstås att sänka hastigheterna.
– Den effekten har vi sett. Men några siffror kan jag inte ge dig.
Hur länge ska Mariefredsvägen vara avstängd?
– Till och med maj 2015, svarar Claes Eriksson.
Vi har även sökt trafikingenjören Cecilia Huss för en kommentar.