Det var 2009 som Promarina tog över skötseln av Mariefreds hamn och Västerviken i Strängnäs. Med företaget skulle en utveckling av båtlivet komma till hoppades kommunen.
Nya bryggor skulle ge fler båtplatser som tillsammans med nybyggnation på land skulle ge nytt liv åt Västerviken och Mariefreds hamn.
Några fler båtplatser har det blivit men med krav på bland annat arkeologiska undersökningar av bottnen i hamnarna stannade arbetet av med att utveckla hamnarna.
Först nu har Promarina ett beslut på gång i Mark- och miljödomstolen för Västerviken. Något som krävt flera 100 000 kronor i investeringar av Promarina enligt kommunens markförvaltare Urban Svantesson.
När det gäller Mariefreds hamn har länsstyrelsen satt stopp för utbyggnad av antalet båtplatser med hänvisning till hamnens placering i förhållande till Gripsholms slott.
Men även om man tror på ett positivt beslut när det gäller Västerviken i vår kommer det inte innebära något förrän nästa år. Men då hoppas man ha nya flytbryggor på plats som ger mellan 40 och 50 fler båtplatser men också en höjd standard.
Trots det höjer alltså Promarina avgiften för sina fasta båtplatser redan i år. Strengnäs Tidning har varit i kontakt med flera upprörda båtägare som inte tycker att de får så mycket som de betalar för.
– Mindre än hälften av platserna har fått höjd avgift och det gäller de som är bredare än tre meter, säger Mats Bylund, vd för Promarina och tillägger:
– Vi har jämfört med andra hamnar och sett att prisskillnaden mellan de större och mindre båtplatserna borde vara större.
Men ni sänker inte priser på de mindre platserna?
– Nej, men vi har inte höjt dem.
Sedan säger Mats Bylund:
– Vi vill inte ha den här dialogen med våra kunder. Men vi måste ha kostnadstäckning. Vi börjar närma oss det nu.