Som tidningen nyligen avslöjat dömde räddningstjänsten för två år sedan ut brandskyddet på det då nyinvigda serviceboendet på Brunnsvägen 41a. Det hade då visat sig vara ett helt vanligt hyreshus, vars brandskydd är långt ifrån godkänt för personer med exempelvis psykiska funktionsnedsättningar.
Medan fastighetsägaren och byggherren Strängnäs bostads AB utreder hur situationen ska lösas, bor sju av som mest tolv brukare kvar i huset.
– Jag känner mig trygg med deras boende eftersom brandskyddet i lägenheterna har uppgraderats och tillfälligt godkänts av räddningstjänsten. Alla brukare har fått flytta ner på markplan och vi har installerat automatiska dörrstängningar samt larm till räddningstjänsten och boendets personallägenhet.
Det säger Carina Lundstedt, ansvarig för boende inom kommunens funktionshindersomsorg, och fortsätter:
– Men vi behöver en permanent lösning – och på sikt vill vi ju också ha fler godkända lägenheter, som vi beställt.
Våren 2015 skrev socialtjänsten till SBAB att verksamheten behövde servicebostäder och boendeformer till personer med funktionsnedsättningar. På Brunnsvägen 41a tingades alla 24 lägenheter. Trots det byggdes alltså ett vanligt boende.
Carina Lundstedt har jobbat inom omsorgen sedan 2011 och blev verksamhetschef 2016. Hon höll inte i pennan när lägenheterna beställdes, men säger att hon är väl insatt i processen:
– Jag kan bara framföra att från verksamheten har det från dag ett handlat om ett särskilt boende för insatser med lagstöd. Inget annat. Då förlitar vi oss självklart på att den som bygger ser till att det är rätt brandskydd.
Hur reagerade du när räddningstjänsten kort efter invigningen informerade om att huset inte är godkänt?
– Vi satte oss genast i möten med SBAB och räddningstjänsten. Vi blev väldigt oroliga eftersom vi hade verkställt verksamhet som inte levde upp till de krav som ställs. Brukarna som bor där är ju väldigt utsatta ur det perspektivet, säger Carina Lundstedt som poängterar att de som nu bor i huset inte ska löpa någon ökad risk i samband med eventuell brand.
Hur ser socialkontorets behov av anpassade bostäder ut idag?
– Planeringen av gruppboenden har vi en god process för, men vi har ett stort behov av fler serviceboenden i Strängnäs kommun.
Och brukarna på Brunnsvägen, hur ser deras behov ut just nu?
– Alla människor och behov är ju unika, men gemensamt är att de behöver nära stöd av personal. Utifrån deras perspektiv är det en bra verksamhet. Vi har självklart informerat dem löpande, men för dem tror jag att tryggheten att ha sin insats är viktigast, och att de inte tänker på byggnation och sådant.
I gårdagens tidning sa SBAB:s vd Tarja Bergqvist att bolaget inom kort ska dra igång en utredning, för att tillsammans med socialkontoret se över verksamhetens behov och hur situationen på Brunnsvägen kan lösas.
Beskedet välkomnas av Carina Lundstedt:
– Det låter jättebra. Jag tror på samverkan. Sedan får vi hoppas att det går fort. Det har ju redan gått två år.
Hur lång tid kan det ta innan det finns en permanent lösning på Brunnsvägen 41a?
– Det kan jag inte säga. Det är SBAB som ska återkomma med förslag på vilket vägval vi ska göra. Socialkontoret kan bara analysera och kommunicera hur målgruppen ser ut och vad den har för behov. Det är vår kompetens, inte att bygga boenden.