Vänsterpartiet vill korta väntan mellan tåg och buss

Vänsterpartiet i Strängnäs tycker sig ha hittat en lösning på problemet med att den som kommer in med ett försenat tåg till stationen missar sin anslutande buss. "Man ska kunna lita på att man inte behöver stanna i Läggesta en timme extra", säger David Aronsson, (V).

"Poängen är att koppla tätorterna till tågen", säger David Aronsson (V)" om partiets idé med flexibla bussar som väntar in tågen.

"Poängen är att koppla tätorterna till tågen", säger David Aronsson (V)" om partiets idé med flexibla bussar som väntar in tågen.

Foto: Anna Hübsch, Sofie Axelzon, Lars Johansson

Strängnäs2024-04-10 06:03

Nyheten i korthet

  • Vänsterpartiet föreslår en plan för att minska väntetiderna mellan tåg och buss för pendlare i Läggesta.
  • David Aronsson från partiet lägger fram förslaget vid kommunfullmäktige den 15 april, med målet att införa flexibla bussar som anpassar sig efter tågtiderna.
  • Partiet undersöker även möjligheten att snabbt utöka busstrafiken och införa en stadsbusslinje i Mariefred.

På kommunfullmäktige den 15 april ställer Vänsterpartiet genom David Aronsson en interpellation till kommunstyrelsens ordförande. Interpellationen rör hur de som pendlar med kollektivtrafik lättare ska kunna byta mellan tåg och buss utan långa väntetider.

– Väntetider är ett stående bekymmer för alla som åker, framför allt till Läggesta som inte ligger lika stadsnära som Strängnäs. När tågen går så dåligt som de har gjort nu under en längre tid, skulle det behövas bussar som är mer anpassade till tågtiderna, säger David Aronsson.

undefined
David Aronsson, Vänsterpartiet i Strängnäs.

Han skulle vilja ha flexibla bussar som anpassar sig och väntar in tågen. "Som vi förstår det beror den bristande passningen bland annat på att bussarna rent fysisk även kör andra linjer, som då inte kan försenas på grund av tåget", skriver David Aronson i interpellationen.

– Som kollektivtrafikpendlare ska man kunna lita på att man inte behöver stanna i Läggesta en timme extra för att man har missat bussen. Både pendlare utanför partiet och inom partiet har hört av sig och undrat varför man inte kan göra något åt det.

undefined
Stationsområdet i Läggesta.

Vänsterpartiet vill ha svar på vad det skulle kosta per år att ha bussar som uteslutande kör mellan Läggesta och orterna Mariefred, Stallarholmen och Åkers styckebruk och flexibelt passar tågen.

Hur mycket tycker ni i Vänsterpartiet att det är rimligt att kommunen betalar för bussar som anpassar sig till tågen?

– Jag har svårt att säga en specifik summa. Själva passningen bör inte kosta så mycket men eventuellt behov av utökat antal linjer kan kosta en del. Kollektivtrafiken är kommunstyrelsens största enskilda kostnad. De åtgärder vi föreslår lär kosta flera hundra tusen kronor men då är ju effekten mycket större än bara passning eftersom det blir trafikökning också.

undefined
Arkivbild. Vänsterpartiet vill ha svar på vad det skulle kosta per år att ha bussar som uteslutande kör mellan Läggesta och orterna Mariefred, Stallarholmen och Åkers styckebruk och flexibelt passar tågen.

Partiet undrar också i interpellationen om Strängnäs kommun kan komplettera busstrafiken snabbare än genom den ordinarie tilläggsbeställningen. Vänsterpartiet tar också upp frågan om en stadsbusslinje i Mariefred.

– Vi har valt att ta upp ärendet som en interpellation istället för en motion för att vi vill ha snabbare svar och att frågan aktiveras ytterligare. Tilläggsbeställningen på kollektivtrafiken görs i princip nu för det som ska gå i drift december 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!