Ifrågasätter reklamens vackra döda kvinnor

Döda kvinnor - skjutna, strypta, ihjälslagna - är ett kärt tema i reklambranschen.

Strängnäs2013-06-29 06:15

Det upptäckte Lisa Hågeby från Strängnäs när hon gjorde sitt exjobb på Beckmans designhögskola. Nu hoppas hon att hennes projekt "Stop female death in advertising" ska få fler att reflektera över hur kvinnor framställs i annonser och reklam.

När Lisa Hågeby började planera för sitt examensarbete visste hon att hon ville försöka ta något sorts genusgrepp på reklambranschen.

– I början var det trögt och jag trodde jag skulle få byta inriktning. Men under min research hittade jag ett citat av Edgar Allen Poe: "The death of a beautiful woman is, unquestionable, the most poetical topic in the world". Jag fastnade för det där och ville försöka dra det till min bransch.

När hon började googla på "dead women in advertising" hade hon inga större förhoppningar om att få träffar som skulle kunna leda vidare.

Läs mer i papperstidningen eller köp den digitalt här

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om