Boende på villagator kräver trafikåtgärder: "Det maler"

Trafiken på Nabbgatan med omnejd minskar inte. Snarare tvärtom. Situationen plågar och oroar boende i området som samlat ihop en namnlista, med krav på åtgärder, som nyligen lämnats in till kommunen. Att hitta en lösning verkar dock omöjligt.

Oroade boende på Nabbgatan med omnejd. Från vänster: Pia Gustafsson, Sara Björknäs, Ove Lundqvist, Olof Gustafsson, Barbro Cederholm, Stig Cederholm, Kerstin Thyrén och Peter Bergdahl.

Oroade boende på Nabbgatan med omnejd. Från vänster: Pia Gustafsson, Sara Björknäs, Ove Lundqvist, Olof Gustafsson, Barbro Cederholm, Stig Cederholm, Kerstin Thyrén och Peter Bergdahl.

Foto: Privat

Strängnäs2023-10-20 14:08

– Vi är inte nöjda. Det maler, säger Olle Gustafsson, gruppens talesperson.

I juni 2019 skrev tidningen också om trafiken på Tullgatan, Nabbgatan och Östra Strandvägen.

Den gången var det sex familjer som uppmärksammade kommunen på situationen.

– Jag flyttade hit 1997 och då var det endast en bråkdel av dagens trafik, sa Peter Kavén, som då bodde i hörnet Nabbgatan/Lasarettsgränd.

undefined
Farttavlan på Östra Strandvägen talar om ifall du behöver sakta ner.

– Det rör sig mycket skolbarn här. Man undrar när det ska hända en olycka, sa Pia Gustafsson, som fortfarande är bosatt i området – vid den enligt de berörda otäcka korsningen Tullgatan/Nabbgatan.

Hennes make Olof Gustafsson fick ihop en lista med drygt 35 namn, som kring månadsskiftet augusti–september registrerades hos kommunstyrelsen.

– Här är det ett ständigt brus av bilar och motorcyklar. Vi tycker att många dessutom kör åt helsike för snabbt. Det är ljud och buller hela tiden, men värst under morgnar och sena eftermiddagar, säger Olof Gustafsson till tidningen.

Han fortsätter:

– Att det blivit så här beror förstås på allt som byggs på Tosterön, och att boende där behöver ta sig både till Larslunda och Solberga. Så här var det ju inte alls när min svärfar byggde huset här på 1970-talet. Detta är en villagata som inte är lämplig för stor belastning, det är också något som kommunen är medveten om.

Efter att klagomålen kommit till kommunens kännedom gjordes en veckolång trafikmätning.

– Beträffande hastigheten kan vi inte se att den skulle överträdas av särskilt många. Men att det finns mycket trafik råder det ingen tvekan om. Varje dygn passerar det 3 300 fordon. Det är några hundra fler än 2020 då vi senast mätte, säger Göran Swensson, trotjänaren som gjort comeback på teknik- och servicekontoret, nu som vikarierande trafikutredare.

undefined
Nabbgatan fick två trafiköar sommaren 2019. De står kvar på samma plats. Anders Ekman är inte främmande för ytterligare någon avsmalning i området.

Mätinstrumenten satt dels på Tullgatan, dels på Nabbgatan.

– De högsta hastigheterna som uppmättes under den här perioden var 62 respektive 78 kilometer i timmen. Men det kan ju ha varit blåljus, säger Göran Swensson.

Han lovar att kommunen ska titta på situationen.

– Vi får grotta ner oss. Men det är svårt att få bort en massa bilar. Folk använder Nabbgatan för att ta sig till och från Tosterön, den har blivit en matargata. Uppmanar man bilisterna att i ännu högre grad välja Storgatan så flyttar vi bara problemet.

De boende på Nabbgatan med omnejd har bland annat föreslagit att vägen ska enkelriktas. I anslutning till namnlistan har man skrivit: "På grund av bullernivåer, säkerheten för gångtrafikanter, miljöaspekter och hållbarheten i vägen kräver vi en förändrad trafiksituation."

– Att det är mycket trafik i området går inte att komma ifrån, säger Anders Ekman, kommunens stadsmiljö- och servicechef och tillägger:

– Men att till exempel enkelrikta är komplext. Strängnäs är en växande stad ...

undefined
Anders Ekman, stadsmijö- och servicechef har stor förståelse för att en namnlista lämnats in till kommunen. Han lyssnar till åsikterna och säger att de boende kanske skulle författa ett e-förslag.

Efter tidningens artikel 2019 företogs vissa åtgärder som gladde de boende.

En halv seger, tyckte Peter Kavén apropå de två farthinder, så kallade trafiköar, som placerades ut mitt emot varandra i närheten av hans bostad.

Kommunen har även monterat en farttavla på Östra Strandvägen.

– Önskemål finns om ytterligare avsmalningar. Vi är ju ganska restriktiva mot sånt med tanke på snöröjning, men vi ska inte vara totalt fyrkantiga, säger Anders Ekman.

I våras beställde kommunen en geoteknisk undersökning för att kontrollera bärigheten på Östra Strandvägen.

– Än så så länge pallar gatan trafiken. Men vi kanske behöver lägga i extra sten nedanför kajen som motvikt, säger Anders Ekman.

I kommunens trafikplan från 2022 framhåller att ytterligare åtgärder för att minska trafiken behöver genomföras.

Så sent som den 18 oktober tog Anders Ekman upp frågan på ett samhällsbyggnadsforum.

Men något radikalt kommer inte att hända.

– Vi skulle naturligtvis vilja att fler cyklade eller promenerade i centrala Strängnäs. Men här har vi ett problem eftersom Tosterön saknar både apotek och livsmedel, samtidigt som många behöver åka åt andra hållet för att komma till skolan, säger Anders Ekman.

Han upprepar att kommunen smalnat av Nabbgatan, satt upp en farttavla och kontrollerat bärigheten.

– Fler åtgärder är inte aktuella just nu, det skulle vara trafikhinder på Tullgatan möjligen.

– Men trafiköar tror jag inte ger någon drastisk minskning av antalet fordon. Det är ledsamt att de boende på Nabbgatan inte är nöjda med situationen. Jag har all respekt för dem, säger Anders Ekman.

Förslag på åtgärder

Någon eller några av dessa åtgärder skulle boende på bland annat Nabbgatan vilja se:

Att sträckan bara används för busstrafik, taxi och cyklister

Tidsbegränsningar 

Stäng av för genomfartstrafik

Enkelriktning

Karta: Nabbgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!