Det var vid en sprängning av en arbetstunnel, som sedermera ska bli en räddningstunnel, som olyckan inträffade.
– Det var ovan jord och man borrar tätt och laddar mycket och har därför mycket täckning som en säkerhetsåtgärd, säger Per Ahlenius, Trafikverkets projektledare för dubbelspårsbygget mellan Härad och Strängnäs.
Avvägningen är ibland svår att göra mellan hur tätt man borrar, hur mycket man laddar och hur mycket man därmed täcker med.
Den här gången blev det för tungt och därmed för tätt. Rökgaserna blev för varma och effekten blev att något antändes.
– Vad vet vi inte men det är mycket ovanligt att det sker, säger Per Ahlenius.
Räddningstjänsten larmades till platsen intill återvinningsanläggningen Kvitten strax före 16. Vid 18-tiden var branden under kontroll. Då hade man täckt brandhärden med grus och jord för att kväva elden.
– Vid 21-tiden lämnade räddningstjänsten platsen, berättar Per Ahlenius.
Under onsdagen har man åter varit på plats ett par gånger för att undersöka brandplatsen.
– Det är fortfarande varm och ryker men det är ingen fara, säger Per Ahlenius som är glad över att det ändå gick bra när olyckan var framme.
– Det här påverkar inte bygget och inte heller den befintliga tågtrafiken.
Trafikverket har varit i kontakt med Strängnäs kommuns miljökontor angående tillbudet och kommer att lämna in en rapport om det som hänt.