Ingen förändring i reseavdragen för tågpendlare

Regeringen har rivit upp den förra regeringens beslut gällande reseavdrag för tågpendlare. Det innebär ingen förändring jämfört med hur det är i dag, men en försämring jämfört med hur det skulle ha blivit med det skrotade förslaget.

Reseavdragen för den som pendlar med tåg ser ut att bli oförändrade efter årsskiftet.

Reseavdragen för den som pendlar med tåg ser ut att bli oförändrade efter årsskiftet.

Foto: Joakim Serrander

Strängnäs2022-11-19 11:53

Reseavdrag uppfattas av många som ganska krångligt att förstå sig på. Inte blir det lättare av att olika förslag har figurerat på kort tid. På onsdagen kom det förslag som stötts och blötts sedan i våras. Det innebär i korthet ingen förändring jämfört med hur det är i dag för de som pendlar till exempel mellan Strängnäs eller Läggesta och Södertälje eller Stockholm med tåg. Men om man jämför med hur det hade blivit med det skrotade förslaget så innebär det en försämring. 

Låt oss först kolla på hur det funkar det med reseavdraget. Det som gäller nu, och alltså ser ut att fortsätta gälla, innebär att man minskar sin beskattningsbara inkomst som sedan skatten beräknas på. För en person som tjänar 100 000 kr om året och betalar 30 procent i skatt beräknas avdraget enligt följande: 100 000 kr minus 15 840 kronor (eftersom man får dra av kostnaderna över 11 000 kronor och kostnaden för månadskort elva månader/år är 26 840 kronor) = 25 248 kr i skatt. Utan att göra reseavdrag får samma person 30 000 kr i skatt.

Det skrotade förslaget var en skattereduktion som istället reducerar den skatt som personen i fråga ska betala, baserat på avståndet. För den som pendlar mellan Strängnäs och Stockholm, enkel resa 75 kilometer, skulle det då se ut enligt följande vid en inkomst om 100 000: 30 000 kr i skatt som sedan ska reduceras med 15 750 kronor (150 km x 50 öre x antal resdagar, max 210) på grund av arbetsresorna. Skatten blir då 14 250 kr.  

Även om exemplen är ganska förenklade står det klart att skatten hade blivit lägre med det skrotade förslaget. I vårt exempel hade pendlaren tjänat nästan 11 000 kronor på det. Detsamma gäller för i stort sett alla som reser kollektivt till och från jobbet. Undantaget är en mindre grupp kollektivtrafikresande; lång­distans­pendlare med höga resekostnader och hög marginalskatt. De är vinnare på att resevdraget består i sin nuvarande form. 

I förslaget som ligger nu höjs milersättningen för den som pendlar med bil. För arbetsresor med egen bil höjs schablonbeloppet från 18,50 till 25 kronor per mil medan avdraget för drivmedel vid arbetsresor med förmånsbil höjs från 6,50 till 12 kronor per mil. För den som kör elbil blir det ingen förändring, här blir ersättningen 9,50 kronor per mil även i fortsättningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!