– Så är det ju. Det är sådana grejer som kan hända när man sjösätter båtar som kanske inte är helt servade efter vintern, säger Carl-Fredrik Kleman, stationschef på Sjöräddningssällskapet Strängnäs.
Redan under valborgshelgen fick Sjöräddningen en intensiv start på båtsäsongen, med två räddningsinsatser. Under måndagen kom ytterligare ett larm om en segelbåt som hade fastnat på Mälaren i den kraftiga vinden.
– Det var en riktig rivstart även för oss kan man ju säga.
För att minimera risken att försätta sig i en situation som kräver Sjöräddningens hjälp finns det ett antal saker man bör tänka på, berättar stationschefen:
– Det handlar om att gå igenom grejerna ordentligt, samma saker som varje år egentligen. Precis som en bil behöver besiktigas är det klokt att göra detsamma med sin båt. Kolla så att tampar, skrov och annat ser bra ut på båten.
Inte minst kan de mekaniska delarna av båten vara värda att se över extra noggrant.
– Serva motorn och se till att allt ser bra ut – och kan man inte det själv, ta hjälp av ett proffs som vet.
När solen skiner kan det vara lätt att få bråttom ut på sjön, men Carl-Fredrik Kleman uppmanar till tålamod.
– Lägg inte i båten och ge dig ut på en längre tur direkt. Testkör båten för säsongen så du vet att allt fungerar som det ska.
Han tillägger:
– Och sist men inte minst, ha med en telefon i vattentätt fodral så att du kan larma 112 vid nödläge och ring i tid, innan det har gått snett. Ring hellre en gång för mycket än en gång för lite, brukar vi säga.
Under pandemisommaren 2020, då många utlandsresor hindrades av restriktioner, var det många nya båtägare ute på de svenska farvattnen. För Sjöräddningsällskapet blev det också ett rekordår vad det gäller larm, berättar Carl-Fredrik Kleman.
Fjolåret såg en viss minskning av antalet räddningsinsatser, men de låg fortfarande på höga nivåer.
– Det ska bli intressant att se hur det blir i år. På två år har nog vissa lärt sig att hantera båtarna på ett annat sätt, och samtidigt så har nog ytterligare ett antal sålt sina båtar.
En positiv aspekt av den ökade mängden båtägare är dock det ökade medlemsantalet i Sjöräddningssällskapet.
– Det är vi väldigt glada över eftersom vi som ideell förening är beroende av medlemsintäkterna för att kunna fortsätta med vårt uppdrag, säger Carl-Fredrik Kleman.