Internettrubbel slog hårt mot blomsterhandel

Klockan 10.54 på torsdagen hoppade kortläsaren åter igång hos Solberga blommor på Kilenvägen. Då hade företaget varit utan internet i en hel vecka. "När kunderna inser att de inte kan betala med kort vänder de", säger Bert Carreman.

Anna Carreman Strzeszewska och Bert Carreman på Solberga blommor tvingades klara sig utan internet i en hel vecka.

Anna Carreman Strzeszewska och Bert Carreman på Solberga blommor tvingades klara sig utan internet i en hel vecka.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2019-05-09 18:10

Han driver blomsterhandeln tillsammans med hustrun Anna Carreman Strzeszewska.

I mars öppnade de för säsongen. Vårens tillströmning är duon nöjd med.

Den senaste tiodagsperioden har dock varit motig. Dels på grund av vårens tillfälliga avstannande, dels för att kortläsaren varit obrukbar.

– Vi är tre företag här omkring som haft samma problem, berättar Bert Carreman.

– Det här är inte trevligt för kunderna. Alla som kommer hit har inte tillgång till kontanter eller Swish. Det som hänt känns deprimerande, sa Bert Carreman sent i onsdags eftermiddag.

Efter ett par dagar utan fungerade betalterminal valde personalen den gångna helgen att sätta upp två anslag om att kort inte var något alternativ.

– Vi har haft dem vid entrén och nära kassan. Men många missar dem ändå, berättar Bert Carreman som erkänner att några kunder som verkat pålitliga fått "handla på krita".

Söker du kompensation för uteblivna intäkter?

– Nej, det är nog bara att glömma.

Under tiden har han legat på både internetleverantören Quicknet och kommunikationsoperatören Fibra.

– Vi har felsökt och felsökt, uppdaterat hårdvara, nedgraderat mjukvara och så vidare. Det ligger i vårt uppdrag att lösa problemen, säger David Hjälmgården, tillförordnad vd på Fibra i Västerås.

– Både vi och Quicknet har engagerat oss.

Till slut, på torsdagen, hoppade alltså kortläsaren igång – åtminstone den på Solberga blommor.

– Det var väldigt komplext, men vi styrde om så att deras internet kunde gå en helt annan väg. Kundens problem är löst men vi har däremot inte hittat grundorsaken till felet, berättar David Hjälmgården.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om